Hur många av er har Negativa Symptom?

Mer
5 år 8 månader sedan #1082272 av Richard
Jag försöker gå ned i vikt också. Jag vägde 94,7 kg idag, är 170 cm lång. Tar i.o.f. ett preparat som sätter cellerna på det mest högvarvade man kan tänka sig, tyvärr är biverkningar vanligt med plågsam död, så jag kan inte rekommendera det.
Mer
5 år 8 månader sedan #1082337 av Rrusheflower
Vilka är dom negativa symtomen? Jag upplever att allt med min sjukdom schizofreni är påfrestande, jobbigt och störande. Ibland orkar man inte ens gå på toa, äta eller sova för det är för jobbigt.
Mer
5 år 8 månader sedan #1082379 av Admin1
Negativa symptom består av:

Oförmåga att känna glädje över andra människor och ting (anhedoni).

Avsaknad av motivation, initiativ och envishet. Sitter eller ligger med utan intresse för aktiviteter (avolition).

Inget eller begränsat tal. Personen svarar långsamt, korthugget eller inte alls (alogi).

Avsaknad av känslor. Personen ser uttryckslös ut utan att visa känslor (känslomässig avtrubbning).

Ointresse av andra människor.

Ouppmärksamhet - svårt att engagera sig och koncentrera sig.

Läs mer här:
www.viska.se/sjalvhjalp/2261-negativa-symptom
  • Metrogirl
  • Besökare
  • Besökare
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1082390 av Metrogirl
Svar från Metrogirl i ämnet Hur många av er har Negativa Symptom?
de finns ju inget mirakel mot det ens
ännu sämre
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Metrogirl.
Mer
5 år 8 månader sedan #1082399 av Geta
Jag tror att negativa symtom beror på att man inte vill känna. Man har stängt av. Det kan man ha gjort tidigt i livet. Att börja känna igen kan vara lösningen.
Mer
5 år 8 månader sedan #1082421 av Vittrad
Jag har haft svårare för att koncentrera mig och ta beslut under de senaste åren. Det påverkar de mest obetydliga ting av vardagen. Att se klart en film, rita en teckning eller bestämma vad jag ska äta till middag har till exempel blivit till svåra uppgifter.

När det varit som värst så har jag haft perioder då jag inte kommit upp ur sängen för jag varit så apatisk. I de tillstånden varken pratar, känner eller tänker jag. Jag får även ordentliga minnesluckor efteråt.

När jag var utomlands nyligen så märkte jag även att jag hade svårt för att orientera mig, något som jag inte haft problem med förut. Jag kunde helt enkelt inte minnas var jag hade gått innan. Nu var jag i sällskap av andra som hittade sig fram utan problem så tur var väl det.

Även jag har schizoaffektivt syndrom.