Hur många av er har Negativa Symptom?

Mer
5 år 1 månad sedan #1137798 av Rrusheflower
Jag har problem med att jag bajsar och/eller kissar varje 15 minuter. Annars känns det som att kisset rinner och annars gör det ont i magen. Ibland kommer pyttelite bajs men det kändes som att jag skulle bajsa på mej. Ibland har jag förstoppning ibland har jag diarre. Glad att jag fick en tid med en läkare i alla fall.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1137805 av Nissegossen
www.viska.se/kunena/frn-media/53977-klin...vara-lakande#1137801

Lax kan vara bra mot IBS

Mot trög mage har jag funnit att Laktulos på Apoteket är bland det bästa mot förstoppad mage

Har testat bla mikrolavemang inte ett skit kom ut samt att magen var så full att när jag satt på toa gjorde det skitont.

Absolut Laktulos, skonsammast mot magen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 1 månad sedan #1137854 av Cosmos
Det här med negativa symptom är lite knivigt. När man har lite att göra på dagarna så går hela kroppen på lågvarv. Man orkar i regel bara en sak per dag men även det kan upplevas som jobbigt. Jag tror att vem som helst kan få negativa symtom tex arbetslösa och de med själsdödande jobb. Men depression är något annat.
Mer
5 år 1 månad sedan #1137870 av sodergardfia
Jag har väldigt lång startsträcka innan jag kan göra något , ibland så enkla saker som att resa mig upp o hämta en grej. Om jag vill läsa en bok kan det gå minst en kvart innan jag ”orkar” hämta den och sedan öppna den. Jag har så många ”spärrar” i mig att alla slags göromål känns tungrodda. Jag tror att det absolut inte bara är lathet. Det är bara att a) små hinder verkar stora, b) de där spärrarna , och c) det är nåt i huvudet och kroppen som inte ”kopplar”. Men vill jag något väldigt gärna kan det vara lite lättare. Jag tror att det är det som håller min funktionsnivå någorlunda uppe: jag har förmågan att tycka om / njuta av saker, och då har jag en anledning att göra något. Jag kan tänka mig att folk med mycket av negativa symtom har så låg funktionsnivå eftersom de inte känner nån njutning eller annat positivt som kan driva dem att göra saker.
Sen är det bra att jag har ett jobb och min aktivitet inom kyrkan, för då har jag en anledning att tvätta håret varannan dag så att folk ska slippa se mig i flottigt stripigt hår. Om jag ändå inte orkar duscha sprayar jag håret med torrschampo. Det gäller att ha sina knep!
En sak jag har extremt svårt för är tandborstning. Jag vet hur man gör, men det blir av för sällan. Jag har väldigt bra tänder ändå enligt tandvården, men jag har så svåra problem med tandsten att tandhygienisten har hotat med att jag kan tappa tänder i längden. Det hotet har hjälpt mig att börja borsta tänderna nästan varje dag, och det blir lite lättare nu när jag köpt eltandborste . Men det är svårt ändå.
Svårt att komma till skott, helt enkelt . Det är mitt problem.
Mer
5 år 1 månad sedan #1137874 av Geta
Glädjelöshet brukar följa med negativa symtom. Inte konstigt då om man inte har lust att göra saker.
Mer
5 år 1 månad sedan #1137876 av Miika
Ibland kan jag ha svårt att komma igång t ex att städa. Men när jag väl kommer igång så går det av farten