Bäst träning för att gå ned i vikt

  • Fredric
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #87400 av Fredric
Jag funderar på vad som är bäst träning då man vill gå ned i vikt.
Styrketräning? Löpning? Cykel?

Jag cyklar varje dag till och från jobbet (totalt en timme), och funderar på att byta ut styrketräningen mot jogging och kroppsviktsövningar på kvällen för jag tror det är bättre för viktnedgång.

Hur ska man äta? Jag brukar äta Frukost, Lunch plus middag ungefär 600 kcal vardera.
Mer
16 år 8 månader sedan #87404 av Isa-Alise
Jag tror inte att motionsformen spelar så stor roll... det viktiga är att du motionerar... rör på dig mycket, gör sånt som är kul så att det faktiskt blir av...

Med maten så är det jättebra att äta ordentliga mål mat om dagen... då blir det mindre småätande (det är där de tomma kalorierna oftast finns)...

Det är bra att få till en liten jämn viktnedgång... kanske 1/2 kg i veckan... då är det större chans att hålla vikten än om man går ned snabbt...

Ett annat tips är att byta ut söta drycker som läsk och saft mot vatten (eller light drycker om colan känns nödvändig) ... många kalorier finns gömda i läsk, saft, sötat kaffe, mm... när jag började gå ned i vikt efter att ha gått upp över 20 kg med Risperdal så försvann de första 5 kilona bara på att ta bort socker ur kaffet...
  • aivo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #87432 av aivo
Svar från aivo i ämnet Bäst träning för att gå ned i vikt
Jag rekommenderar GI-metoden vilken funkar riktigt bra för mig..
sen ska va den vara riktigt nyttig enligt många forskningsrön..

Du kan ju läsa "Allt om Glykemiskt Index" av Fredrik Paúlun o se om det är något för dig ;)
Mer
16 år 8 månader sedan #87436 av Mammas son
Styrketräning går man inte ned i vikt av.

Det gör man av konditionsträning. Allra mest om man drar ut på sin träning, till exempel en femkilometersrunda ta cirka 70-80 minuter, istället för det betydligt vanligare 55-65 minuter. Det gör att hjärtat får hålla på längre. Den stora nackdelen är dock att man inte bygger upp någon kondition på det sättet.

Intervallträning (jag brukar köra: promenad 3 minuter, rask promenad 2 minuter, jogging 3 minuter, någorlunda snabb löpning 2 minut och maxtempo 1 minut). Sedan så upprepar man hela promenaden ut. En lämplig längd att börja med skulle jag säga är 3-5 kilometer, för att sedan ta 8-10 kilometer. Detta är oroligt bra för både viktminskning men också konditionsträning och lite muskelbyggande.

Då jag har en ätstörning så har jag läst mig till stora kunskapsbanker angående sådant här. Om du vill så kan jag lägga upp ett lämpligt schema för mat och sådant.

Angående frukost så säger jag alltid att man aldrig ska äta en sådan på tom mage. Det ger magen något jobbigt att arbeta med då man inte har fått något i sig på många timmar. Det första du ska göra på morgonen är att dricka en kopp varmt vatten med lite pressad citron, lime, apelsin eller grape i. Vattnet ska vara ljummet.

ATT DRICKA KALLT VATTEN ÄR DÖDSSYNDEN SJÄLV!

Efter vattnet så tar du en frukt. Det är relativt snabbarbetat för magen, och är inga som helst problem att smälta.

Först efter 30-40 minuter efter din varma kopp citrusvatten så ska du äta frukosten. Frukosten ska helst vara kolhydratrik, och proteinfattig. Det är lättare att smälta. Vill du ha konkreta tips, så ger jag dig gärna det.

Lunchen äts mellan klockan 12 och 12,30. Detta är kroppens naturliga situation; att vara som mest hungrig när solen står som högst. Lunchen kan med fördel vara kroppens proteinmål. Består av fisk, kyckling, bönor, och vid festliga tillfällen kött. Ät en stor grönsallad till.

Middag ska gärna vara en lätt måltid och ska i uteslutande fall vara kolhydratrik. Gärna soppor. Tomatsoppa, broccolisoppa, spenatsoppa, ärtsoppa det finns massor med alternativ. Eller en matig sallad. Ingen tung mat. Det ska vara lätt. Ät runt klockan 18,00-18,30.

Vid klockan 20,30 så ska dagens sista måltid intas. Det kan antingen bestå av lite nötter (dock aldrig jordnötter eller paranötter). En frukt. Ett kokt ägg, lite grönsaksstavar (SE UPP MED DIPPEN!). I små mängder.

Viktigaste punkter:
* Drick enbart vatten. Men aldrig kallt vatten. Vatten ska vara rumstempererat eller helst något ljummet. Om möjlighet finns så ska vattnet filteras med produkt av typen Vivatap.
* Uteslut allt koffein. Bort med kaffe, svart te och varm choklad. In med grönt te, rött te, örtte.
* Uteslut vanligt salt. Använd mycket sparsamt och alltid av typen Seltin. Se även upp med buljonger och liknande.
* Undvik så mycket kemiska tillsatser som möjligt. Man kan göra jättegod mat av rena ingredienser utan en massa konstigt.
* Uteslut köpemat. Har man bråttom så finns det snabba rätter att laga. Eller varför inte göra storkok ibland och frysa in?
* Undvik att äta kolhydrater och protein vid samma måltid. Vid enstaka tillfällen så går det dock bra. Och bönor är bra att äta, trots blandinnehållet. Enzymerna som behövs för att bryta ner kolhydrater är inte samma som bryter ner protein.
* Använd vitamintillskott och Omega-3.
* Byt ut godiset mot råa nötter, grönsaker, frukt eller läckra smoothies.

Som du säkert märker så finns det mängder av information. Jag hjälper gärna till, men precisera dig så gärna så att jag vet vad jag ska lägga fokus på.
  • Fredric
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #87441 av Fredric
Svar från Fredric i ämnet Bäst träning för att gå ned i vikt
Mitt mål är att gå ned från 92 kg till 82-85 kg.
Jag cyklar till och från jobbet varje dag, men funderar på att lägga till jogging på kvällen eller morgonpromenader.
Mer
16 år 8 månader sedan #87442 av Geta
Saltet seltin undrar jag om det är så bra, då
det inte innehåller jod som vanligt salt gör.
Jodbrist kan ge struma.