Bäst träning för att gå ned i vikt

Mer
16 år 8 månader sedan #87448 av Mammas son
Geta,
Seltin innehåller visst jod.

Varför skulle det inte göra det?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 8 månader sedan #87452 av Jocke
Till och med hälsokostexperterna använder vanlig salt, i normal mängd.
Jod är väl ett spårämne? Men en sak har du rätt i, drick ljummet vatten, därför att att kallt vatten gör att du svettas lite mer? Rätt?

Det finns olika skolor vid hur viktig antingen lunch eller middag är. Den kraftigaste måltiden är beroende av hur man arbetar. Har man ett aktivt yrkesliv, då är det bättre med kraftig lunch, du förbränner effektivast vid rörlighet.

Däremot stillasittande, då kanske det är bättre med middag, lite senare och motion före? Men jag förstår inte varför just 8 är den absoluta gränsen för intag? Men i samband med medicinintag så är ju det bra.

Kaffe kan man ta i måttliga mängder, ökar det förbränningen? Eller om man ska tillgodogöra sig fett? Då kanske man inte ska dricka kaffe eftersom det är urinvätskedrivande.

Men jag frågar dig Mammas son, jag ligger 3-4 kg under min idealvikt är 1.77 lång, med en liten gubbmage. Jag vill ha bort magen och ersätta det med muskler, tränar 2 pass i veckan. Ätar nästan rätt utom vissa detaljer, snabbmaten och glassen är dem tyngsta felaktigheterna.

Men använder nyckelhålsmärkt mat ibland. Ibland måste man unna sig ngt gott, äter husmanskost på vardagsluncherna. Ja vad tror du?

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 8 månader sedan #87456 av Geta
Nu när jag sökte på nätet, ser jag att seltin innehåller
jod.
Seltin ska vara bra för blodtrycket eller hur?
Mer
16 år 8 månader sedan #87460 av Mammas son
Tyvärr så går det ju inte att punktförbränna någonting på kroppen. Går man ner i vikt så bestämmer kroppen själv vart det skall tas av. Oftast blir det ju lite här och var.

Så du kan aldrig göra något för att bli av med magen, utan går du ner i vikt så tas det säkerligen också lite från dina ben och armar. Men också från magen.

Men om man bara anser sig ha problem med t ex magen så skulle jag lägga in ganska mycket styrketräning för den delen av kroppen. 3*20 situps raka, samt 3*10 situps sneda.

Tillsammans med en mycket adekvat konditionsträning. Konditionsträning är nyckeln till muskler, eftersom du om du inte har någon kondition inte orkar genomföra styreövningarna.

Mitt på dagen så är förbränningen som högst, så det förefaller sig därför vara helt vettigt att äta det största målet mat där.

Det finns inget absolut slutskott för födointag. Man ska inte äta på kvällen för att då kroppen drar ner på ämnesomsättning och istället börjar fokusera på annat. Därför är det alltid svårt att somna när man lägger sig helt proppmätt.

Nyckelhålsmärkt mat, GI-mat, Atkins, Montignac, flygvärdinnedieten... Det är det som kallas "fad diets". Modedieter, kort sagt. Bättre att istället att äta en fullvärdig kost med god kvalitet på fettet, bra protein och helst långsamma kolhydrater.

För att bli av med magen så skulle jag börjat gå ner i vikt allmänt. Trots att du ligger lite under i vikt. Man kan helt enkelt inte punktförbränna. Och inte heller så ersätts fettet med muskler som många tror. Fettet kan finnas kvar, men muskler kan också byggas. Så du kan se ännu större ut. Händer vissa.

Jag skulle börjat äta riktigt bra mat. Uteslutit snabbmat och glass, och istället börjat belöna mig själv med nyttigheter som är ännu godare. Läckra fruktstmoothies. Eller nötter. Det kan ta bort det mest intensiva sötsug.

När jag äter som vanligt (nu matas jag genom en central venkateter) så unnar jag mig t ex kyckling till helgerna. Det äter jag aldrig nämligen.

Och till söndagsfrukosten så äter jag jätteonyttig mat (läs mer om den menyn i Isa-Alice tråd "Frukosttips"). Äter man perfekt 6 dagar i veckan, och kanske unnar sig lite extra till en av veckans måltider så gör det sällan någonting. Det är inte undantagen som skapar vanorna. Fast undantagen kan lätt bli vanor.

Man måste vara ytterst försiktig.

Tänk bara på alla dessa "fina damer" som åker på Spa-helger och får all möjlig näring till huden. Men förstör sin insida genom att dricka vin till supén. Que? Vad? I beg your pardon?

Exakt. Har sett så många sådana personer. Så ytterst måna om det yttre, men inte alls tänker på sin kropp innuti. Man får lära sig att tänka: Kommer min mage/tarm/lever må bra av detta? Precis som man tänker: Jag vill inte smörja in ansiktet med en fet kräm, för då får man pormasker. Varför ska man då stoppa i sig feta saker. Tänk på det som finns inne i en.

Det är ganska svårt att äta enligt konstens alla regler, men det måste göras.

(Sitter själv här och fantiserar hur det vore att ha en normalbyggd kropp, utan utstickande revben, nyckelben utan konstiga armar och knän. Ja, Suck! Ibland är det orättvist.)
Mer
16 år 8 månader sedan #87461 av Mammas son
Seltin innehåller mindre natriumklorid. Och det är väl det som ger hypertoni.

Ljummet vatten ska man dricka för att kroppen då själv slipper värma upp det till kroppstemperatur. Det måste den nämligen göra innan den kommer ner till tarmarna. Varför tvinga magen att stanna upp med all bearbetning bara för att värma upp vatten?

Natiumklorid (vanligt koksalt) är helvetets påfund. Det förstör allt och binder dessutom vätska.

Lite koffein förhöjer förbränningen, men det är inte bra då det är beroendeframkallande, ger ett onaturligt tillstånd av pigghet och liknande.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 8 månader sedan #87480 av Jocke
Ok, tack för föreläsningen! Då ska man alltså undvika matsalt. Men jag orkar inte koka fullkornspasta 10-20 min. Och jag orkar inte strimla paprikan och salladen eller för den delen anstränga mig med med spenatsblad.

Men jag kan säga att även diabetiker använder salt med medveten hållning. Det kanske är bra för dem att saltet binder upp vätskan?

Kondition? Jag orkar inte längre köra testcykeln tio min i max-fart! (35´40 km/h). Jag känner att visst blir benen starkare, men du orkar setet mindre uthålligt. Så man kan inte punktförbränna? så när man orkar lite mindre i bänkpress, så borde man ha igen det i magövningarna kör numera bara en maskin i sit-ups, men gymmet har plockat bort övningen med sidorörelser, tydligen blir det ngn snedbelastning, har ingen aning.

Annars kan man köra manuellt med ställningen. Med en liten vikt med böjd rygg upp och ner 10-12 ggr i tre set. För mig byggs inte musklerna upp, jag förbränner nog mer muskler än fett?

Och till den sista punkten, ursäkta om jag beskrev min kroppsbyggnad, absolut inte meningen att du skulle ta illa vid dig. Utan mest ville bara se vilka råd du kan komma med.

Vars är världen på väg?