Bäst träning för att gå ned i vikt

Mer
16 år 8 månader sedan #87486 av Mammas son
Jag tar inte alls illa vid. Jag tänkte bara högt (skrev). Vi har alla olika bekymmer. Vissa vill bli av med lite. Vissa vill stanna kvar på samma. Och så är vi en del som vill gå upp. Alla möjliga varianter finns.

Det jag menar med punktförbränning är: Vi säger Lena X, har helt normalbyggd midja, bröstkorg och armar. Men väldigt tjocka ben. Hon kan alltså inte göra på något särskilt sätt för att bara bli av med dom tjocka benen. Utan bantar hon så tas det från hela kroppen. Lite från ansiktet, från stjärten osv.

När du vill ha muskler istället för fett på magen så måste du komma igång med betydligt hårdare konditionsträning. Nyckeln till fettförbränning är konditionsträning och kaloriantal. Bara för att du ökar musklerna så betyder inte det att fettet minskar.

Alltså: Du har en något stor mage. Ingen övning i världen kan hjälpa dig att bara bli av med den, men behålla övriga kroppen som den är. Kroppsförändringar innebär förändrigar av hela kroppen.


Vill du få en rutmage (så uppfattade jag det) så måste du lägga om vanorna helt. Du får helt enkelt tvinga dig själv till att strimla paprikan. Och skölja salladen. Och koka fullkornspasta (fast allra helst dinkelpasta) i 9-11 minuter (vart har du fått 20 minuter ifrån?!).

Men du orkar ändå ta bilen, cykeln eller gå till snabbmatsrestaurangen. Och du orkar stå i kö för att få glassen köpt. Lite dubbelt så.

Med en rätt diet så blir du inte bara smalare, utan även hälsosammare, fräschare och får ett betydligt bättre sexliv. Det stämmer faktiskt. Det finns massor av mat som gör att man får ett betydligt större sådant. Hyn blir bättre, betydligt mindre problem med magen. Fräschare mun och så.

Cykling är nog inte optimalt för att sätta igång kondition. Jag skulle hellre börjat ge mig ut på promenader. Till en början långsamma och mindre täta. För att sedan göra dom oftare, längre och snabbare. Sedan så kanske du rent av känner för att jogga. Och sen springa.

Köp en stegräknare och en mp3 fullpackad med låtar. Massor så att du har något att lyssna på medan du är i spåret.

Man behöver inte undvika salt. Men man ska använda det i så låg dos som möjligt. En viss del salt i kosten behöver kroppen. Fast nuförtiden så är allting så otroligt saltat. En chipspåse kan t ex innehålla saltintaget för flera dagar.

Minimalt med salt, och dessutom använda Seltin. Då får du i dig mindre natriumklorid. Fast du får ändå i dig lite, så att kroppen blir nöjd.

Jag har en köksvåg som är otrolig precis. Där mäter jag varje morgon upp 3-4 g salt (Seltin) som ska räcka hela dagen. Tar jag slut det på en måltid så är det väl synd. För då får jag äta osaltad mat resten av dygnet.

Jag undviker också märkliga substanser och E-ämnen. Många kryddblandningar (och även buljong) som man köper i affärer har även natriumklorid i sig. Det är en substans som är så manipulerande att om vi hade lagt den på en bit papper så hade vi fått för oss att pappret varit gott att äta. Så manipulerar dom våra smaklökar och får all snabbmat att smaka så gott. Många ställen använder sånt. Men inte alla. Så för att få någon smak överhuvudtaget på min mat så använder jag en lantbuljong från Biofoods som varken har konstiga ämnen, jäst, socker i sig. Bara rent havssalt och kryddor. Jättegott att använda. Färska och torkade örter och också underbart att använda i maten. Får den tråkigaste soppa att smaka gott.
Mer
16 år 8 månader sedan #87487 av Isa-Alise
Om man dansar magdans lär man sig att röra alla olika magmusklerna... det måste hjälpa till att få bra tonus över magen?
Mer
16 år 8 månader sedan #87489 av Isa-Alise
Liksom sittupps och andra magövningar...
Mer
16 år 8 månader sedan #87490 av Mammas son
Isa-Alise,
Man kan som sagt inte punktbränna. Och bara för att man får muskler på magen så innebär ju inte det att den blir smalare.

Jag vet personer som kommit in med målet att bli smalare kring midjan, men efter ett par månader gått hem med beskedet att midjemåttet har ökat för musklerna. Hemska tanke...
Mer
16 år 8 månader sedan #87492 av Isa-Alise
Började gympa hemma till musik... hoppa, skutta och dansa... det hjälpte mig att gå ned ett par storlekar... men vikten ligger ungefär lika som förut...
Mer
16 år 8 månader sedan #87493 av Isa-Alise
Men det är klart att det blir rätt intensiv motion... jag håller högt tempo i 45 - 60 minuter ca 3ggr / vecka...