Någon som mediterar här?

Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1084027 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Någon som mediterar här?
Generellt brukar meditation få energi att röra sig uppåt och har man inte starka rötter i jorden, vilket få psyksjuka har, så finns risken att vi blir ännu mer oroliga, tomma och deprimerade. Bön och tro däremot sänker energin nedåt och vi blir jordade. Så tro ger trygghet, stabilitet och ger oss klart mål i livet, vilket kan vara väldigt hjälpsamt inte minst för psyksjuka.

Det finns förstås olika typer av meditation. Jag tror typer som har med visualisering att göra har minst risker, beroende också på vad man föreställer sig.

Jag gick ett tag på fysioterapi i sjukvården, också detta fick min energi att gå uppåt och jag började tappa fotfästet.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 7 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 7 månader sedan #1084089 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Någon som mediterar här?
Jag tror att meditation är bra för att komma ner i varv och slappna av. Man kan oxå meditera över problem man har för att finna en lösning eller annat i vardagen man behöver bearbeta. Jag har mediterar när jag suttit på cykelsadeln och tränat hårt.
Mer
5 år 7 månader sedan #1084300 av 1Dave
Svar från 1Dave i ämnet Någon som mediterar här?
Vad heter sådan meditation där man stänger ute tankar/försöker fokusera på en sak?

/Dave
Mer
5 år 7 månader sedan #1084302 av memphis
Svar från memphis i ämnet Någon som mediterar här?
Det är sådan meditation Dalai Lama pratar om. Vet inte vad den heter.
Mer
5 år 7 månader sedan #1084305 av 1Dave
Svar från 1Dave i ämnet Någon som mediterar här?
Skulle ha nytta av det ibland. Har försökt på egen hand men lyckas inte stänga ute tankar.

/Dave
Mer
5 år 7 månader sedan #1084313 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Någon som mediterar här?
Jag har rätt lätt för att fokusera och gå ner i varv med meditation....blir avslappnad och jordad/grundad av det. När man går ner i varv kan försvarsspärrarna i en försvagas och ångest och annat man har inom sig sådant som är jobbigt och tufft....det kan komma fram. Det är det Zoidar har erfarenhet av. Behöver man istället stärka sitt försvar kanske meditation inte är det rätta. Ibland behöver man sina försvar för att stå ut och orka överleva.