Katter i sängen m.m.

Mer
18 år 7 månader sedan #22520 av Aspergergirl
Jag har ju inte varit i någon riktig psykos utan bara enligt min läkare psykosnära/gränspsykotisk men har upplevt lite märkliga saker. Jag har hört någon ropa på mig, hört en gammal tant sjunga, sett katter i min säng när jag låg inlagd på avdelningen. Jag fattade aldrig att katterna var inbillning, inte riktiga, så jag sträckte mig efter dem för att klappa dem och då var där plötsligt ingen katt längre. Jag såg också att träden utanför mitt fönster blev monster. Jag har också inbillat mig att en mördare förföljer mig när jag ska gå hem vilket har gett mig ett tvångsproblem med att jag hela tiden måste kolla så min dörr är låst och jag vågar inte gå nära dörrar och fönster efter mörkrets inbrott på kvällarna. Utanför finns ju mördaren och han kan få tag i mig då.

/A
Mer
18 år 7 månader sedan #22536 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Katter i sängen m.m.
Du har ju Aspergers och då brukar psykotiska besvär uppstå tillfälligt vid stress, men när stressen upphör brukar psykosen försvinna. Vid schizofreni är psykoserna långvarigare och därför troligen lite värre i de flesta fall. Stress kan också påverka negativt vid schizofreni.

Du borde nog satsa på att få kunskap i stresshantering, om inte du redan har fått det. Motion har jag läst skall göra en mer stresstålig och kan därför säkert vara bra för dig.
Mer
18 år 7 månader sedan #22549 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Katter i sängen m.m.
Tack för råd Admin. Du har så rätt i det du skriver. Jag är extremt stresskänslig och det ihop med svåra sömnproblem har nog gett mig mina psykotiska symtom. Nu har vi ju fått ordning på sömnen (bl a tack vare Zyprexa) och nu har jag inte längre några hallucinationer. Jag har diskuterat mycket med min läkare om hur jag ska lära mig slappna av men vi har tyvärr inte funnit något bra sätt ännu. Ett är att jag borde "sova middag" för att inte överbelasta hjärnan med en massa intryck. Jag får nämligen mer och mer ångest ju längre dagen fortskrider. Ångesten är som lägst när jag vaknar på morgonen. Troligtivs beror min ångest på den stress jag upplever under dagen. Sova middag är dock inget alternativ för jag kan helt enkelt inte somna mitt på dagen. Jag försöker slappna av med lugn musik men det går inte heller. Det som fungerat bäst har varit massage. Det har jag fått några gånger när jag varit inlagd och min pedagog ska försöka ordna så jag kan fortsätta med det även nu efter att jag blir utskriven. Motionera försöker jag göra lite varje dag. Jag har bl a min motionscykel som hjälper mig när jag inte vill gå ut. =) /A
Mer
18 år 6 månader sedan #22784 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Katter i sängen m.m.

Aspergergirl skrev: Jag har ju inte varit i någon riktig psykos utan bara enligt min läkare psykosnära/gränspsykotisk men har upplevt lite märkliga saker. Jag har hört någon ropa på mig, hört en gammal tant sjunga, sett katter i min säng när jag låg inlagd på avdelningen. Jag fattade aldrig att katterna var inbillning, inte riktiga, så jag sträckte mig efter dem för att klappa dem och då var där plötsligt ingen katt längre. Jag såg också att träden utanför mitt fönster blev monster. Jag har också inbillat mig att en mördare förföljer mig när jag ska gå hem vilket har gett mig ett tvångsproblem med att jag hela tiden måste kolla så min dörr är låst och jag vågar inte gå nära dörrar och fönster efter mörkrets inbrott på kvällarna. Utanför finns ju mördaren och han kan få tag i mig då.

/A


Dina psykosnära upplevelser påminner om mångas sjuka psykotiska upplevelser, bla. så har jag också hört folk ropa mitt namn. Jag vet inte riktigt om det är riktiga rösthallucinationer det var eller om det var att jag övertolkade andra ljud så som sus och brus utifrån eller från ventilationer, bilar eller vattenkranar. Så kunde jag övertolka vissa ljud som verkligen finns och få det till att någon ropar mitt namn.
Mer
18 år 6 månader sedan #22785 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Katter i sängen m.m.
Förresten, vad är det som utmärker Aspberger syndrom, är det någon mildare form av autism?
Mer
18 år 6 månader sedan #22802 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Katter i sängen m.m.
Ja det kan man nog säga (mildare form av autism). Man pratar ju om ett autismspektrum där autism/klassisk autism/infantil autism (kärt barn har många namn) utgör den svåraste formen av autism. Därefter kommer Asperger syndrom och sedan atypisk autism i slutändan. Vissa definierar Asperger syndrom som autism hos normal eller välbegåvade peronser. Vid klassisk autism har man oftast också en utvecklingsstörning.

Är du mer nyfiken på vad Asperger är så är det bara att göra ett besök på min hemsida. Jag har en hel del fakta där också och inte enbart en självbiografi.

/A