Katter i sängen m.m.

Mer
18 år 6 månader sedan #22868 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Katter i sängen m.m.
Jag hittade din hemsida när jag klickade på din profil som står där under ditt inlägg. Jag har läst en del på sidan och du skriver och uttrycker dig mycket bra. Jag tror att jag kan förstå hur du upplever världen lite eftersom jag under min schizofrena period ochså hade lite autistiska symptom. Jag sade till min psykolog att jag trodde att jag hade det och så berättade jag för henne hur jag upplevde att jag inte förstod skämt längre, ironi, underförstådda meningar osv. Hon höll med mig då om att jag antagligen hade autistiska symptom, vilket kan förekomma vid schizofreni. Men det där med ögonkontakt har jag faktiskt aldrig kunnat, även innan då jag ansågs som frisk. Jag kan inte koncentrera mig när jag tittar en människa i ögonen. Jag tittar alltid på munnen ungefär. Men hos mig kan det ha varit för att jag var lite blyg av mig också eftersom det kändes som om människor kunde se allt om mig ifall jag såg dem tillbaka rätt in i ögonen.
Mer
18 år 6 månader sedan #22869 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Katter i sängen m.m.
Jag har hunnit läsa ut hela sidan som du skrev om Asperger syndrom och känner igen mig i allt. Inte nu längre alltså, men när jag var sjuk. Jag känner igen det där att jag hade just då problem med motoriken, hade svårt att känna igen ansikten, levde i en egen värld där andra människor var några konstiga varelser som inte hade mänskliga uttryck i ansiktet (antagligen för att jag mindes att jag tidigare kunde se ansiktsuttryck, men då kunde jag inte det), sen så kunde jag inte sålla bort något onödigt när jag läste en text t.ex. Så det ville jag bara tillägga.
  • Per-arne
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #22963 av Per-arne
Svar från Per-arne i ämnet Katter i sängen m.m.

Aspergergirl skrev: Ja det kan man nog säga (mildare form av autism). Man pratar ju om ett autismspektrum där autism/klassisk autism/infantil autism (kärt barn har många namn) utgör den svåraste formen av autism. Därefter kommer Asperger syndrom och sedan atypisk autism i slutändan. Vissa definierar Asperger syndrom som autism hos normal eller välbegåvade peronser. Vid klassisk autism har man oftast också en utvecklingsstörning.

Är du mer nyfiken på vad Asperger är så är det bara att göra ett besök på min hemsida. Jag har en hel del fakta där också och inte enbart en självbiografi.

/A


Hur kan man har asperger som tjej? Om jag förstår saken rätt så är asperger ett resultat av tillkortakommanden på X-kromosomen, något som ju borde kompenseras av den andra x-kromosomen... Säg inte att du är ett sånt där vidrigt bulkigt turner syndrom fall?
Mer
18 år 6 månader sedan #22966 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Katter i sängen m.m.
Jag förstår dig inte riktigt Per-Arne men sanningen är den att man kan ha Asperger som tjej också. Dock är det en klar övervikt killar och män som får diagnosen. Jag tror det är var femte person som är tjej. Exakt vad autism/Asperger orsakas av vet man än idag inte. Det finns olika teorier men några säkra svar har så vitt jag vet inte styrkts. /A
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #22969 av
Svar från i ämnet Katter i sängen m.m.

Aspergergirl skrev: Jag förstår dig inte riktigt Per-Arne men sanningen är den att man kan ha Asperger som tjej också. Dock är det en klar övervikt killar och män som får diagnosen. Jag tror det är var femte person som är tjej. Exakt vad autism/Asperger orsakas av vet man än idag inte. Det finns olika teorier men några säkra svar har så vitt jag vet inte styrkts. /A


Klart att man inte kan ge en exakt orsak när spektrumet är bredare än Göran Perssons arsle, och psykologerna kastar det kors och tvärs och låter patienten välja huruvida han har ADHD med OCD-inslag eller asperger. Jag har svårt att tro att du har "samma" som de flesta manliga aspergerindivider. Baron Cohen har nog rätt när han säger att asperger är ett extremyttrande av manlig intelligens, har du skäggväxt också?
Mer
18 år 6 månader sedan #22971 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Katter i sängen m.m.
Gäst, jag är lite nyfiken. Vad har du för anledning att vara oförskämd?