Katter i sängen m.m.

Mer
18 år 7 månader sedan #23009 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Katter i sängen m.m.
Glömde... till dig Geta: Vilken beskrivning är det du inte tycker stämmer överrens med dig själv av det jag skrivit? Är det min självbiografi eller faktadelen av texten? /A
Mer
18 år 7 månader sedan #23011 av Geta
Svar från Geta i ämnet Katter i sängen m.m.
Mina betyg i skolan låg ganska jämnt.
Men ändå är det speciella problem som
överensstämmer med Asperger.
Schizofreni skulle kunna bero på en neurologisk
skada som gör att man får problem med sådant
som är en självklarhet för andra.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #23013 av
Svar från i ämnet Katter i sängen m.m.

Aspergergirl skrev: Jag vill helt enkelt vara ensam!


Oki, jag förstår och det verkar ju vara det bästa för dig så..men tänk efter så du inte väljer en väg du egentligen inte vill för att det är lättaste vägen iom fobin.

Jag vet faktiskt inte vad de andra testerna hette som jag gjorde men de var mer test just för att kolla autism/AS. De gick ut på att kolla "theory of mind", dvs min förmåga att förstå hur andra tänker och känner, och så fick jag göra något test som testade förmågan att se sammanhang. De tog kontakt med mina föräldrar och pratade med dem och min barndom kartlades. Jag gick också i terapi och de vanliga samtalen där visade också mer och mer hur jag var en typisk "aspergare". Så efter ca ett halvår fick jag min diagnos (dec -04). Då var jag 29 år gammal.


OK, då vet jag.
Mer
18 år 7 månader sedan #23015 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Katter i sängen m.m.

Geta skrev: Mina betyg i skolan låg ganska jämnt.
Men ändå är det speciella problem som
överensstämmer med Asperger.
Schizofreni skulle kunna bero på en neurologisk
skada som gör att man får problem med sådant
som är en självklarhet för andra.


Mina betyg i skolan låg också ganska så jämnt. Jag hade generellt låga betyg i alla ämnen utom i bild där jag hade en fyra. Att jag inte hade mer ojämna betyg har nog snarare med att göra att jag inte kunde ta till mig lärarens sätt att lära ut. Det var fel för mig och orsakade mig extra svårigheter vilket gjorde att jag inte kunde hänga med i undervisningen.

Att du känner igen dig i vissa delar av beskrivningen av Asperger/autism är egentligen inte så konstigt eftersom både schizofreni och Asperger har snarlika symptom. Bl a Schizoid personlighetsstörning har blivit en diagnos som många vuxna felaktigt fått när de i själva verket har Asperger. /A
Mer
18 år 7 månader sedan #23020 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Katter i sängen m.m.
Men Per Arne, är du en man överhuvudtaget som säger så? Riktiga män har inga såna komplex som du verkar ha och behöver inte försöka såra en kvinna.

Dessutom så tror jag att du syftade på "tourettes syndrom" där uppe, eftersom jag undrar vad du menar med "turner syndrom"?
Mer
18 år 7 månader sedan #23021 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Katter i sängen m.m.

Geta skrev: Det ska alltså vara manligt att vara autistisk,
analytisk och kvinnligt att vara emotionell.
Själv känner jag igen mig i mycket av
beskrivningarna av Aspergers syndrom.
Jag har frågat en läkare om det inte kunde
vara Asperger som jag har. Men han tyckte
inte att det stämde.


Samma här, jag har också fått för mig att jag kanske hade någon mildare form av autism, som asperger. Ska fråga min läkare, kanske får jag samma svar som du.