Råd om röster

Mer
11 år 8 månader sedan #513272 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Råd om röster
Det du berättar tyder i alla fall inte på att han har en hjärntumör, det är sådana saker jag menar när jag säger somatisk sjukdom. Det att jag frågade beror på att lukthallucinationer har man inte i allmänhet om man har schizofreni, men det finns med i bilden. Hade han haft syner också, ja då hade jag rekommenderat dig att snarast ta honom till hjärnröntgen för att utesluta tumörsjukdom.

Som tips til honom om han inte kan varva ned om natten utan inte kan stänga av rösterna för att sova, kan jag, som jag gör själv,sätta på mig hörlurar, helst trådlösa och lyssna på hög volym som slår sönder varenda tanke i huvudet och att i det läget, tyst i tanken sjunga med i musiken. Det slår ut rösterna och om man tagit på sig hörlurarna för att sova, så kan man somna med volymen på max och sova en hel natt med denna höga volym på och vakna om man inte har insomningsteknik, med musiken på när morgonen kommer och man vaknar till nästa morgon.

Det tar jag till när ingenting annat hjälper.

Jag kan också rekommendera att har han inte sovit en natt och inte kan sova nästa dag, att han drogar ned sig med starka sedativa mediciner som gör att han säkert sover den natten. Detta för att det är så för mig i alla fall, att då stävjar jag en psykos, vilket då det är överhängande fara för. Jag drogar ned mig med Seoquel, startdosen, 50mg det räcker för att däcka mig. Jag står på seroquel enbart vid behov för att sova på. Annars finns ju de gamla preparaten Nozinan Theralen och andra starka sedativa mediciner som visserligen ger hangover dagen efter, men det tar bort en begynnande psykos. Om han själv märker att han har mycket röster och själv märker när han blir prepsykotisk och då tar en extra dos antipsykotika, dock inte mer än maxdosen per dag och dessutom nämnda sömnmediciner, så har det alltid stävjat mig från att gå in i en psykos. Jag har förövrigt inte legat inne på något sjukhus sedan 1986 nu, alltså inte på 26 år.

Att ta benzo för lugnande medel är inget vidare, det är beroende risk på dem och jag har slutat med att ta en enda benzobaserad medicin. Således tar jag inte heller några insomningsmediciner. Läs här i denna tråd om hur konstig man kan bli på benzobaserade insomningstabletter, läs min skon; <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&am...ic.php?f=2&t=834 [/url]<!-- l -->

Rohypnol finns ju inte längre kvar med det namnet, men den finns under ett annat namn, jag är inte säker på det, men är det inte Flunitrazepam? sv.wikipedia.org/wiki/Flunitrazepam
www.fass.eu/LIF/produktfakta/art ... am%20Mylan För att få fram läkarfass på webben, skriv medicinens namn och lägg till interaktioner eller kontraindikationer. Då kommer du antingen till läkarfass eller i vissa fall till tillverkarens produktresumé

Man kan alltså göra vad som helst om man inte står under bevakning när man tagit dem för att sova på. Detta gäller även andra benzobaserade insomningstabletter således även Immovane,stilnoct och andra.

Efter den händelsen med rohypnol tar jag inte en benzo till och jag slängde i sopnedkastet direkt de tabletter jag hade kvar.

Nu får du smälta det här och återkomma om det är något du tror jag kan hjälpa dig med. Några länkar här får du med dig att grunna på. Läs även upp till kamp som ligger här på sidan, det är viskas egen självhjälpsbok www.viska.se/Kamp.pdf Här är hjälp om hur man skall bete sig, men först här några telefonnummer du kan ringa om du själv mår dåligt och behöver någon att prata med <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am....php?f=1&t=28973 [/url]<!-- l -->
www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=582427

Om han har biverkningar såsom stelhet, eller har rastlösa ben eller extrapyramidala symtom, kallat medicinskt betingad parkinsonism, som man kan få utav antispsykotika,kan jag rekommendera biverkningsmedicinen Akineton. Det är den medicinen jag har haft längst och då sedan 1974, alltså i 38 år nu. Den är min må bra medicin och jag kan berätta för dig om du frågar angående den, vad du behöver veta om den medicinen. Har han rastlöshet och motorisk oro hjälper Akineton, men det finns biverkningar av den också, det återkommer jag till om det är aktuellt.

Klockan är nu snart 20 min över 4 på morgonen och jag går nu vidare.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 8 månader sedan #513291 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet Råd om röster
Tack för många bra tips kring sömn och sömnlöshet. Tack och lov sover Fabian (sonen) väl och rösterna stör honom inte innan han somnar. Inte heller i drömmarna finns de med, mer än undantagsvis.

Sömn av god kvalitet är ju enormt viktigt för den psykiska stabiliteten, så Fabian får melatonin, både i ren form som licenspreparat och depotvarianten Circardin. Den förra för att somna snabbt och skönt och den senare för att fortsätta att sova natten igenom. Fungerar väldigt bra för honom, ingen som helst dagen-efter-effekt. Har du testat melatonin?

Tack också för tips om Akineton! Förra sommaren hade Fabian en hel del parkinsonism, trots att han hade mycket mindre antipsykotisk medicin än nu (3 mg Risperdal då, nu 2 mg Risperdal och 800 mg Seroquel). Om det är Seroquellen som motverkar parkinsonismen eller om hans dopaminreceptorer blivit uppreglerade eller något vet jag inte, men den stela gången, dreglet och darrningarna han hade då vill jag verkligen att han ska slippa!

Nu blir det här väl off topic, kanske? Jag återgår till röster. Ni som hör röster, är samma röster med er även i (mar-)drömmarna, eller slipper ni dem där?
Mer
11 år 8 månader sedan #513306 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Råd om röster
Det brukar inte vara sömnen som är mardrömmarna. Men om jag skulle beskriva mina psykoser, så är det som om det var vakna mardrömmar, med både syner som kan vara värsta skräckfilm, samt röster därtill som kan vara helt divergerande mot det som jag så att säga kan beteckna som mardrömmen. Rösterna kan alltså säga helt andra saker än vad filmer och bilder kan säga. Så hade jag det under många år, men numera stämmer röster och syner med varandra och jag kan numera också med blotta viljan ta fram vad jag vill se och det verbala tillhör både mig och rösterna och det hela gör att sammantaget har jag inom mig fått en grym grafik som skulle göra en datanörd sjuk av avund.

Denna grafik gör det möjligt för mig att skapa i hjärnan och jag behöver endast tänka själva essensen av vad jag vill skapa så finns det färdiga resultatet där. Det är som om ett otal människor hjälpte till att lösa problemen i det jag försöker göra. numera är jag endast en rösthörare och drabbas mer sällan av ovälkommet gods inom mig.

Dock måste jag fortsätta med antipsykotika och jag tror till livets slut.

Erfarenheten av genomgångna psykoser gör att det som tidigare var enormt destruktivt har börjat bli en tillgång för mig som jag kan använda.

Dock en ringa tröst för dig och pojken, för i tid räknat ligger nog detta för din pojke långt upp i åren.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 8 månader sedan #513307 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Råd om röster
Tack för tipset om melatoninet, går det på högkostnadskortet?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 8 månader sedan #513312 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet Råd om röster
Vanligt melatonin, som är överlägset bäst för insomningen, går på högkostnaden, medan Circardinet, som inte är licenspreparat och därmed enklare för läkarna att skriva ut, inte täcks av högkostnaden.

Fabian tar båda, ca en timme innan han ska sova får han circardin och blir &quot;naturligt&quot; trött och avslappnad. Sedan får han melatonin på sängkanten och somnar i allmänhet inom en kvart.

Inga biverkningar för honom (men det är ju möjligt att det pajar hans naturliga produktion av melatonin - men med tanke på hur de manier han får om han inte sover ordentligt pajar både livet och hjärnan så är det en risk vi och läkarna bedömer att vi måste ta).

Jag tycker att fler inom psykiatrin skulle försöka med melatonin långt innan man skriver ut benzo. Ibland är benzo helt nödvändigt och livräddande, men om det är en störd sömncykel som är problemet borde melatonin vara något man testar i första hand!
Mer
11 år 8 månader sedan #513315 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Råd om röster
Den ende Fabian jag kan relatera till är den här! Ta inte illa upp, jag gillar figuren!
[youtube:22wpaz63]9lM7tbdKIMI[/youtube:22wpaz63]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum