Alternativ medicin och hälsa?

Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120504 av Hoppfull
Nissegossen okay

Har man verkligen makten att bestämma själv om sin framtid och hr en sk. fri vilja? Eller är allt redan förbestämt för länge sedan? Eller finns det något annan förklaring som är mer sannolik? Bakomliggande orsaker har alltid stor betydelse för vilket beslut man ska fatta. Orsaker så som uppfostran, arvsanlag, erfarenheter, sociala omständigheter hjälper en att fatta de beslut som man måste fatta. Men vissa anser att dessa faktorer inte bara påverkar ens val utan också bestämmer dem.

De tror alltså att det inte finns någon chans att handla på något annat sätt än vad man gjort. Det är enligt mig ganska självklart att man måste väva in bakomliggande omständigheter när man ska ta reda på varför en person gjorde på det ena eller andra sättet. Men det är svårt att veta till hur stor grad dessa omständigheter bestämmer.

Om människor har en fri vilja får det konsekvenser. Den fria viljan gör att människor är unika varelser, något annat än ett djur. Då innebär den fria viljan också att varje människa har ansvar över sin tanke, tro, ord och gärning. Det personliga ansvaret innebär att framgång och bakslag som har koppling till varje människas val i livet.

Människor har olika resurser. Med större resurser, till exempel mycket pengar, har människor större möjligheter att förverkliga sina drömmar och mål. Medan andra människor förhindras genom att de har mindre resurser, som till exempel en dålig start i livet kan ge. Vem som helst kan inse att den vars föräldrar haft missbruksproblem oftast inte haft samma möjligheter och samma frihet som någon som fått växa upp under mer ordnade förhållanden.


:hjärta

Geta, jag håller med dig. Den är väldigt begränsad och beror på omständigheter. Vi styrs av politiska system, livsvillkor o s v. Du är styrd av din biologi oavsett om du ger beröm eller tar till våld. Alltså finns det ingen fri vilja, enligt Stanfordprofessorn Robert Sapolsky. Så kan det också vara.

:hjärta

Zoidar, jag tror inte på ett helvete i den bemärkelse att vi gör ett val. Jag tror i så fall att det sk. helvetet finns på jorden. Jag tycker man gör det enkelt för sig att om man blir frälst så slipper man helvetet. Läste precis att Jesus sade ingenting om ett helvete. Förklarat att eftersom människan är skapad till Guds avbild kan hon inte bara försvinna, hon finns för evigt. Det tycker jag låter mer sunt. Är det möjligt med ett rättvisebaserat strafftänkande? Måste man inte som kristen realist inse att det finns människor som har kärleken men inte tron?

Jag tycker också att det verkar vara mycket symbolspråk i Bibeln. Jag erkänner villigt att jag inte läst utan mer sporadiskt här och där. ” N. T. Wright säger att den idag vanligaste bilden av himmeln är felaktig. Vi ska inte upp till himlen enligt honom, utan himmelriket ska komma till jorden, himmel och jord ska smälta samman och vi ska omvandlas. I Bibeln står det att det himmelska Jerusalem ska kommer ner till jorden och att det ska bli en ny jord.” Det låter realistiskt och fint. Det är jag villig att köpa.
Varför ska Jesus Kristus döma?

Zoidar du väcker många tankar hos mig. Jag har en tro men jag skulle inte kalla mig religiös. Som jag skrivit tidigare finns det många frågetecken för mig. Jag tycker det är för mycket skuld och skam i den kristna läran.

:hjärta
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120512 av Nissegossen
När något har hänt har det hänt, men innan det hänt finns alternativ till händelsen som gör att historien från den tidpunkten gäller i stället. Kom ihåg att Jesus sade jag gör allting nytt och eftersom han gick in i skapelsen och räddade livet på människor är det i vår tid om vi vandrar i himmelriket på jorden så avspeglar det sig i själva Nya Testamentet och även efteråt i historien tills nu vår tid.

Det ger möjlighet att en människa kan vara död på en plats på jorden men där får du också titta upp. Där var en Skotte uppe högst upp i Skottland och där kom en Amerikan som sade ser du Amerika, nej jag ser ännu längre, Amerikanen sade hur då? Skotten pekade rätt upp och sade min son är därute och pekade på Atlanten. Hoppfull se längre du också. Redan för länge sedan titta på fornlämningarna de visste varför de gjorde sina lämningar av te x Stonehenge
sv.wikipedia.org/wiki/Stonehenge
Ale stenar, pyramider både i Egypten och i Mellan Amerika, det är kanske stjärnkalendrar. Även du finns därute sagt till alla på viska.se

Så medan det finns tid går historien att ändra på. Redan i fornnordiska Fanns Odin han kunde ändra men han märkte och sade jag vill inte ändra för det kommer så mycket ond av det

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120519 av Hoppfull
Amandara, :D :D Mumbo Jumbo. jag är lite inne på din linje.

Vad skulle det medföra för nackdelar om samhället utgick från att folk har en fri vilja om de faktiskt inte har det? För framgångsrika och lyckade medborgare skulle det inte spela stor roll, men det kan hända att de misslyckade skulle missgynnas. Om vi utgår från att folk har fri vilja och de sedan blir kriminella och knarkare ligger det nära till hands att skylla problemen på dem själva. Samhället skulle nog behandla dem hårdare än om samhället hade utgått från att de inte har någon fri vilja utan styrs av sina omständigheter.

:hjärta
Bilagor:
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120520 av Utomjordingen
Jag håller mig helst till mest fakta böcker och undviker böcker som har mer eller mindre med hokus pokus att göra!

Våren 1990 så var det som om alla sagor blev sanna i samma veva när jag fick mina psykiska symtom.

Därav mitt eget citat som jag kom på en gång i tiden för cirka 10 år sen:

- "Jag vet inte vad som är riktigt för allt är som science fiction - fast på riktigt!".

"Utomjordingen"
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120522 av Recard2016
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120524 av Hoppfull
Recard2016, tycker du? :) Jag tror mer att det handlar om exitentiella frågor och det berör alla människor oavsett om man tror eller ej.

:hjärta
Bilagor:
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Hoppfull.