Ny upplaga av Surviving schizophrenia i december

Mer
10 år 4 månader sedan #629729 av Ready
Berätta gärna om det står något nytt om forskningen.
Mer
10 år 4 månader sedan #629741 av Admin1
Jag skall posta i denna tråd om jag läser något särskilt av intresse.
Mer
10 år 4 månader sedan #634503 av Admin1
Håller på att läsa boken nu. Några intressanta saker:

Smärthallucinationer kan förekomma.

Religiösa uppenbarelser skiljer sig från hallucinationer genom:

1. de är syner
2. består av välvilliga guider eller rådgivare som ger order till personen
3. de är behagliga

50 % har bristande sjukdomsinsikt - medel till kraftigt nedsatt. Det positiva är att de är mindre deprimerade och har antagligen mindre självmordsrisk, men utgör huvudorsaken till tvångsvård och tvångsmedicinering.

Det är sällsynt att man lyckas övertyga en person med vanföreställningar att de är felaktiga.

Kroppstemperaturregleringen kan vara störd så man fryser lätt.

Det här med temperaturregleringen är intressant. Jag märkte att jag sov mycket bättre i sovsäck och när jag sov varmt än jag sov med täcke. Jag sa åt min läkare för snart 20 år sedan att jag tror jag sover dåligt för att jag har störd temperaturreglering och vaknar för att det blir för kallt. Kul teori tyckte han ungefär.
Mer
10 år 4 månader sedan #634504 av Ready
Hur mycket har du läst?
Mer
10 år 4 månader sedan #634505 av Admin1
50 sidor dvs 10 %.
Mer
10 år 4 månader sedan #634606 av Admin1
Vanföreställningssyndrom kan vara en slags mildare schizofreni.

Teoretiskt kan även schizotyp och paranoid personlighetsstörning ses som en mild form av schizofreni.

Läkemedel som ger psykos som biverkan ger alltid psykos direkt vid starten med läkemedlet.

Hysteriska psykoser inträffar oftast i samband med fundamentalistiska religiösa sekter.

Schizofreni startar 10 år tidigare hos de som bor nära ekvatorn än de som bor långt från den (Ryssland).

Bra prognos har de som är: normala som barn, kvinnor, ingen schizofreni i släkten, depression eller bipolär i släkten, diagnos över 30 år, sjukdomen startar plötsligt, paranoia och katatoni är bra, medan negativa symptom och OCD ger sämre prognos, bra effekt i början av antipsykotika positivt, större hjärnförändringar på magnetröntgen negativt och normala känslor bra.

Läst 100 sidor.