Ny upplaga av Surviving schizophrenia i december

Mer
10 år 4 månader sedan #635156 av Admin1
Det bästa tecknet på återfall i psykos är sömnförändringar.

För att förhindra psykos försök identifiera situationer som försämrar dig och undvik dem t.ex om man känner sig sämre skall man inte gå på bröllop.

Att vara ensam, minska arbetstid och motionera kan vara bra vid tecken på återfall.
Fråga din läkare vilken dos du skall ta vid tillfällig försämring.
Anhöriga till personer utan sjukdomsinsikt kan videofilma personen vid psykos och sedan visa personen videon vid ett mer normalt tillstånd.

Det är oklart om de som får schizofreni senare i livet verkligen har en nedgång i IQ.

sid 360
Mer
10 år 4 månader sedan #635160 av Geta
Men läkarna verkar ha noll koll på vad patienterna har för kombinationer av mediciner.
Det måste vara deras bord fram för allt.
Mer
10 år 4 månader sedan #635175 av Nissegossen
Geta,
Exakt vad jag menar, om det nu inte framgått!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 4 månader sedan #635179 av Nissegossen

Admin1 skrev: Det är oklart om de som får schizofreni senare i livet verkligen har en nedgång i IQ.

Jag tror ju inte på att min IQ skulle vara så mycket sämre nu, än när jag var betecknad såsom "frisk".

När man kommer ur sjukdomen och får distans till den, har man en unik erfarenhet av att tänka inom sig själv och man har tacklat många problem med resultat att man har överlevt. Det med den erfarenhet, som många saknar som redan har tacklat av trots att de är s.k friska.

Mentalt sett går man antingen under i den här sjukdomen eller också går man ur den mentalt starkare än förut.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 4 månader sedan #635183 av Amandara
Nissegossen,
Jag blev sjuk i schizoaffektiv sjukdom när jag var 29...... hade depression i 18-19 års åldern......jag har helt klart blivit mindre smart av sjukdomen...... kognitiva funktioner som nyinlärning, minne, koncentration och uppmärksamhet är nedsatta...... MEN man blir en fighter.....man utvecklas som människa (på gott och ont).....jag kan känna mig minst tio år äldre än somliga av mina jämnåriga........ så mycket livserfarenhet av livets skuggsida liksom........ Har - på tal om ämnet - köpt en bok: "The mature mind" the positive power of the aging brain........... Hoppas att jag orkar läsa den för jag tror den är intressant och att den påvisar att vissa delar av hjärnan tillbakautvecklas av åldrande och andra delar som erfarenheter, vishet och sådant - fortsätter att utvecklas. På vissa plan är man smartare än en 20 åring och på andra plan inte.
Mer
10 år 4 månader sedan #635244 av Admin1
Religiösa vanföreställningar förekommer hos 50 %.

Bland Amish-folket och Hutteriter i USA förekommer schizofreni bara hos 0,1 %.

Schizofreni varierar 5 faldigt mellan olika länder och lägst i vissa afrikanska länder och Taiwan.

Schizofreni som vi känner idag började komma i början av 1600-talet.

I USA idag har mentalsjukhusplatserna minskat med 96 % jämfört med 50-talet. Istället har ganska många hamnat i hemlöshet eller fängelse.

Dessa sajter rekommenderas bl.a:

www.nimh.nih.gov/health/publicat ... ndex.shtml

www.medicalnewstoday.com/categor ... izophrenia

www.thementalelf.net/category/me ... zophrenia/

www.worstpills.org/

www.psychforums.com/schizophrenia/

Om Viska hade varit på engelska skulle vi säkert varit med i boken.

Boken är nu färdig läst.