Ny upplaga av Surviving schizophrenia i december

Mer
10 år 4 månader sedan #634783 av Ready
Har det hänt något viktigt inom forskningen de senaste tio åren?
Mer
10 år 4 månader sedan #634795 av Geta

Ready skrev:

Geta skrev: Det vände för mig, när jag var 38 år efter långvarig terapi.


Var det en manlig eller kvinnlig psykolog?

Det var en kvinnlig läkare/psykiatriker som jag gick i psykoterapi hos.
Mer
10 år 4 månader sedan #634797 av Ready
Jag har provat kvinnlig psykolog och manlig psykolog och den manliga var bäst.
Mer
10 år 4 månader sedan #634804 av Admin1
All tardiv dyskinesi orsakas inte av antipsykotika utan det finns orsaker, som själva sjukdomsprocessen. Rörelsestörningar sågs på mentalsjukhusen långt innan antipsykotika fanns.

Quetiapin (Seroquel) EKG kontroll bör göras för att mäta QTc-tiden.

Antipsykotika med antidepressiv effekt är Clozapine, Abilify och Seroquel ( Latuda troligen också, eftersom den nyligen är godkänd för depression)

Fanapt är likt Zeldox, men erbjuder inga fördelar.
Sycrest kan ha mer effekt mot negativa symptom, men ej bevisat ännu.
Latuda kan ha sämre effekt än de andra nya antipsykotikana. Mindre risk för viktökning behöver bevisas.

Alldeles nya antipsykotika bör helst undvikas, eftersom både effekt och säkerhet kan vara osäker. Bättre att använda antipsykotika som funnits ett tag på marknaden.

Glutamatantipsykotika har varit en besvikelse. Kanske andra preparat kommer med effekt på inflammation, immunsystem och specifika infektioner hoppas han.

Särskilt intressanta är antiinflammatoriska läkemedel som acetylsalicylsyra, Celebra och minocyklin har rapporterat positiva effekter, men mer studier krävs.

Östrogen och Evista (östrogeneffekt på hjärnan) verkar lovande som tilläggsmedicinering av kvinnor.

B-vitaminet Folsyra kan ge effekt om man har för lite av detta vitamin.
Mer
10 år 4 månader sedan #634813 av Ready
Du har sagt att expertisen menar att schizofreni är en glutamatsjukdom. Gäller inte det längre?
Mer
10 år 4 månader sedan #634820 av Admin1
Det varierar nog. På senare tid har kommit stöd för dopamin.

Hur snabbt man får effekt varierar mycket från 3 dagar till 3 veckor, men ibland 3 månader.
Om ingen förbättring alls skett efter 2 veckor kan man byta preparat.
Om viss förbättring skett skall man fortsätta i minst 8 veckor, eftersom förbättring kan fortsätta i 16 veckor eller längre.

25 % av de som haft bara en psykos kan vid återhämtning i några månader försöka att trappa ner antipsykotikan för de kan klara sig utan medicin.

När personerna blir äldre kan doserna sänkas och även medicineringen avbrytas för vissa.

Han anser att Scientologerna är mot antipsykotika och psykiatri för att främja sina egna behandlingar.

Han är mycket kritisk mot boken Anatomy of a Epidemic av Robert Whitaker, som han tycker är felaktig vad gäller schizofreni och antipsykotika.

rTMS -magnetfältsbehandling kan vara värd att prova om man besväras av röster.