Börjar igen med ZYP.

Mer
15 år 7 månader sedan #146213 av maktlös
Svar från maktlös i ämnet Börjar igen med ZYP.
Mina utsättningssymptom började märkas efter några dagar och höll i sig i ca en och en halv vecka på zyprexan.
  • Björn
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #146291 av Björn
Svar från Björn i ämnet Börjar igen med ZYP.

maktlös skrev: Mina utsättningssymptom började märkas efter några dagar och höll i sig i ca en och en halv vecka på zyprexan.



Om man inte har schizofreni eller någon psykossjukdom "i botten" som man medicinerar mot, tex med Zyprexa, har man då lättare att klara sig utan Zyprexan?

Är abstinensbesvären värre eller grövre?

Jag har själv aspergers och OCD("tvivelsjuka") och tar 1.25 mg, det har jag gjort ett halvår nu. Jag ska egentligen ta 2.5 mg Zyprexa, men vill lägga av helt med den för jag tänker och våndas för mycket för sockersjuka och sånt av zyprexan... :cry: :rolleyes: :!:


Tacksam för svar(Björn
Mer
15 år 7 månader sedan #146301 av w200i
Svar från w200i i ämnet Börjar igen med ZYP.

Björn skrev:

maktlös skrev: Mina utsättningssymptom började märkas efter några dagar och höll i sig i ca en och en halv vecka på zyprexan.



Om man inte har schizofreni eller någon psykossjukdom "i botten" som man medicinerar mot, tex med Zyprexa, har man då lättare att klara sig utan Zyprexan?

Är abstinensbesvären värre eller grövre?

Jag har själv aspergers och OCD("tvivelsjuka") och tar 1.25 mg, det har jag gjort ett halvår nu. Jag ska egentligen ta 2.5 mg Zyprexa, men vill lägga av helt med den för jag tänker och våndas för mycket för sockersjuka och sånt av zyprexan... :cry: :rolleyes: :!:

Tacksam för svar(Björn


Som sagt tror jag att själva utsättningssymptomen från Zyprexa blir man kvitt på några veckor. Oftast beror ju användandet av Zyprexa att man har schizofreni eller någon annan psykossjukdom som man då medicinerar för. Tar man då bort medicinen kan ju tyvärr den underliggande sjukdomen "komma tillbaka", vilket självklart kan vara svårt att acceptera om man vill vara medicinfri.
Mer
15 år 7 månader sedan #146316 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Börjar igen med ZYP.
Du kan vara lugn. Du kommer inte att dö knall och fall av Zyprexan. Risken med preparatet är övervikt och diabetes, som kan vara skadligt på sikt dvs kanske när du är 60-70 år. Jag gissar att du kommer inte att använda Zyprexa, så länge. Om redan 5-10 år kan det finnas bättre alternativ. Motionera flitigt under tiden och försök att äta rätt. Går du upp mer än 7 kg byt till Trilafon.
Mer
15 år 7 månader sedan #146322 av och
Svar från och i ämnet Börjar igen med ZYP.
maktlös: jag sa bara att det låter misstänkt likt och har liknade egenskaper som att det miskar panikångest (som jag har)

admin: det verkar som det är bara jag som har haft stora besvär så lång tid när jag försöker sluta, nu slutar jag inte mer men om man kunde byta till nåt annat utan att få utsättningsymptom så skulle jag tänka på det bara inte just nu, pallar inte.
Mer
15 år 7 månader sedan #146554 av w200i
Svar från w200i i ämnet Börjar igen med ZYP.

Admin1 skrev: Du kan vara lugn. Du kommer inte att dö knall och fall av Zyprexan. Risken med preparatet är övervikt och diabetes, som kan vara skadligt på sikt dvs kanske när du är 60-70 år.


Intressant, har du någon referens på det eller är det vad du tror, dvs att övervikt och diabetes kan vara skadligt först när man är 60-70 år?