Börjar igen med ZYP.

Mer
15 år 7 månader sedan #147822 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Börjar igen med ZYP.
Det är nog inte så noggrant studerat ännu, så att man börjat titta på dosnivåerna. Vid schizofreni är också risken att få diabetes förhöjd, även utan antipsykotika. En metananalys av olika kliniska undersökningar kom nyligen fram till att riskökningen av antipsykotika för att ge diabetes var 32 %, vilket inte låter så allvarligt. I denna undersökning ingick inte Abilify och Zeldox, därför de var för nya.
Mer
15 år 6 månader sedan #156138 av och
Svar från och i ämnet Börjar igen med ZYP.
När jag hade 2.5 mg Zyprexa gick jag inte upp ett gram. Jag fick faktiskt inga biverkningar ALLS! Och inte nu heller...
Nu går jag på 5 mg och har gått upp något kilo (1.2 kilo är så ringa att det inte ens märks...) på den här tiden (2 månader), men det beror med största sannolikhet inte på Zyprexan eftersom jag tagit igen sjuklig undervikt (anorexi).

Zyprexa är verkligen en effektiv medicin, den tar bort alla mina obehagliga symptom. Gudagåva!
Mer
15 år 6 månader sedan #156187 av och
Svar från och i ämnet Börjar igen med ZYP.
Jag håller med om att Zyprexa är en effektiv medicin mot schizofreni och andra symptom men den är också skadlig i längden som vi alla vet. Jag slutade och fick otroliga utsättningssymptom så att jag var tvungen att börja igen och denna gång blir det för livstid. Jag vet att jag kommer att gå upp några kilo men det får bli så. Jag behöver denna medicin.
Mer
15 år 6 månader sedan #156188 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Börjar igen med ZYP.

och skrev: Först så ska ni ha tack för all värdefull info jag fått under denna korta tid.
Jag orkar efter nästan 3 månader inte mer utsättningssymptom av ZYP. och från idag så börjar jag med 2,5mg, ändå bättre än 10mg.
Vi ska alla dö bara det går snabbt och smärtfritt. Jag föredrar ett kortare liv utan lidande än ett långt med ständig själslig smärta. Kanske är jag feg men jag gjorde ett ärligt försök i alla fall.
Berätta gärna om det är nån som lyckats eller misslyckats med att sluta med neuroleptika speciellt då Zyp.
Må bra!


Du kan ju be att få pröva Abilify istället... det kanske räcker för dig...
  • Jesus/Magnus
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #182200 av Jesus/Magnus
Svar från Jesus/Magnus i ämnet Börjar igen med ZYP.

Admin1 skrev: Det är nog inte så noggrant studerat ännu, så att man börjat titta på dosnivåerna. Vid schizofreni är också risken att få diabetes förhöjd, även utan antipsykotika. En metananalys av olika kliniska undersökningar kom nyligen fram till att riskökningen av antipsykotika för att ge diabetes var 32 %, vilket inte låter så allvarligt. I denna undersökning ingick inte Abilify och Zeldox, därför de var för nya.



jag har fått diabetes 2 efter 5 år med zyprexa och ja ökade i vikt från 80-90 till 140kg, sjukvården stoppade mig inte och jag var för nerdrogad för att inse hälsoläget
Mer
15 år 2 månader sedan #182204 av Geta
Svar från Geta i ämnet Börjar igen med ZYP.
Alla påstår att man inte får diabetes av Zyprexa men
du är ett exempel på motsatsen. Har också diabetes 2
men jag har tagit antipsykotika betydligt längre tid än
vad du har gjort.
Psykiatrin är väldigt dåliga på att uppmärksamma
viktuppgång och att byta preparat vid sådana tillfällen.