Nu har jag haft Abilify i 20 dagar... så är det nu...

Mer
18 år 7 månader sedan #21731 av Teresia

Isa-Alise skrev: Nu har jag haft Abilify i 20 dagar.... Dosen är nu 10 mg....

Några dagara mitt i perioden minskade jag till 5 mg, men ökade till 10 mg igen, då effekten ej var tillräcklig på 5 mg.... Jag hade 10 mg i 8 dagar, 5 mg i 4 dagar, och sen 10 mg i 8 dagar igen....

Rösterna är nästan helt borta, jag har bara lite rösthallucinationer kvar.... Paranoian är avsevärt mindre, men en del paranoia finns fortfarande kvar....

Borde nog egentligen pröva med 15 mg men är rädd för ökad rastlöshet....

Rastlöshet eller akatesi är den enda lite besvärande biverkan som jag upplever just nu.... I början blev jag trög i magen, men det gick över på någon vecka....

Jag ska fortsätta med 10 mg tills i några veckor till för att se om paranoian minskar.... Sen kanske dosen höjs eller sänks lite igen....

Jag önskar att delbara 5 mg tabletter blev tillgängliga för Abilify.... Då kunde jag höja till 12,5 mg om paranoian inte ger sig, eller sänka till 7,5 mg om rastlösheten blir för besvärande i längden.... Att förändra hela 5 mg kan vara ett för stort steg, möjlighet att göra mindre dosjusteringar tycker jag skulle vara bra.....

Tycker ändå att det går bra. Jag är rätt stresskänslig just nu, och det är skönt med vilan på avdelningen också.....

Hoppas att det är bra med alla er andra här på Viska också!!! :D :D :D :D


Va intressant att jag fått syn på ditt inägg. Min läkare säger att Abilify bara finns i 15 mg, varken mer eller mindre. Ljuger hon? Du skriver ju att du tagit olika doseringar, har du delat på tabletten då?
Mer
18 år 7 månader sedan #21735 av Nissegossen
Vad jag vet finns två styrkor på Abilify; 10mg och 15mg.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 7 månader sedan #21738 av Admin1
Jag tittade just i FASS och det verkar finnas fyra styrkor av Abilify:
5, 10, 15, 30 mg
Det fanns pris angivna för alla styrkor, vilket tyder starkt på att de borde finnas på apoteken.
Mer
18 år 7 månader sedan #21788 av Teresia
Tack för det Nissegossen och Admin1. Jag tycker det är konstigt bara att min läkare sade att det fanns bara femtom mg, varken mer eller mindre. Och då frågade jag henne hur man trappar ner i så fall när man ska försöka sluta, och då sade hon att man bara i så fall slutade tvärt, men att jag inte behövde tänka på detta eftersom jag inte skulle sluta med dem. Försökte hon medvetat att lura mig bara för att jag inte skulle få för amig att vilja ta en mindre dos? Det är det som är frågan nu.
Mer
18 år 7 månader sedan #21790 av Fredrik
Antingen är dom väldigt okunniga, eller så försöker dom att undanhålla information. Jag har också varit med om läkare undanhållit mig information vad det gäller medicinen. Och man börjar ju fundera då vad det skall vara bra för?
Mer
18 år 7 månader sedan #21794 av Admin1
Teresia,

Det är svårt att säga varför hon sa så och egentligen vet bara hon själv sanningen. Normaldosen är 15 mg så hon kanske därför tror att den styrkan bara finns. Hon kan bara vara dåligt informerad, men det är omöjligt att vara helt säker.