Nu har jag haft Abilify i 20 dagar... så är det nu...

Mer
19 år 1 månad sedan #10548 av Admin1
De har inte kognitiv beteendeterapi på stället du är nu? KBT skall vara särskilt bra mot vanföreställningar har jag läst. Det kan också vara bra att vara kritisk och ifrågasättande själv till sina nojor. Det brukar lindra dem.
Mer
19 år 1 månad sedan #11021 av Isa-Alise
Har höjt till 15 mg och rastlösheten har ökat lite, men nojorna verkar försvinna...

Nej, de har inte KBT på behandlingsenheten, tyvärr, men det finns en psykodynamisk terapeut...
Mer
19 år 1 månad sedan #11044 av tryskey
Psykodynamisk terapi har ju funkat på mig, så det ska nog gå bra...!
Lycka till!
  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #11060 av Solblomma
jag frågade min terapeut vad hon vad för slags terapeut och hon sa att hon var systemisk. Sen sa hon att det visat sig att det mest är hur relationen mellan patient och terapeut är som är viktig. jag tycker jättemycket om henne. hon är lugn och stabil. Och har en stor inlevelseförmåga och förståelse. Så det kan nog bli bra med den psykodynamiska psykologen med!
Mina nojor har försvunnit mycket i och med att jag inte känner mig rädd längre. jag är inte spänd eller orolig i kroppen längre. Det är lugnt i huvudet nu och jag låter liksom nojorna flyga iväg som små moln om de dyker upp igen. Så gör jag...
  • solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #11077 av solblomma
Glömde: jag äter abilify också. Rädslan och nojorna försvann när jag fick den medicinen.
Mer
19 år 1 månad sedan #11084 av Harriet
Går själv i någon slags jag-stödjande terapi. Min terapeut är en fantastisk mäniska som hjälpt mig mer än hon kan ana....Det var tex hon som fick mig att börja ifrågasätta min medicinering. Var så drogad och avskärmad att hon knappt fick ut ett ord ifrån mig. Nu med abilify har allt förändrats....
Är ännu långt ifrån "FRISK" men för första gången har jag nu börjat få hopp om framtiden...
Har gått iterapi tidigare också. Någon konstig variant där man skulle beskriva sin omgivande miljö (möbler, träd, tapeter osv) från ens allra tidigaste minnesbilder till nuet.
Fick inte ut något av detta. Blev bara sjukare och sjukare- började få konstiga minnesbilder som jag ej ens idag vet är verkliga eller ej. Någon av er som har erfarenhet av sådan terapi ?
MVH Harriet (Emelie)