Clozapine 50 tals skit Medicin.?

Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1259304 av Lelle
.Jag hade tidigare med den uppgiften om 1956 och Schweiz. Men ersatte den någon gång under våren - med 1952, och östeuropa.när jag hade uppgiften med 1956 och Schweiz såg det ut så: sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Klozapin&oldid=47261746

Klozapin har funnits sedan år 1956.[18][19][20] Substansen framställdes ursprungligen av läkemedelsföretaget Wander AG och var det första atypiska antipsykotikum. Huvudpersonerna bakom syntetiseringen och kännetecknande av Klozapin hette Hunziker, Schmutz och Stille vilka var 3 verksamma inom ett Wander AG Laboratorium, i Bern, Schweiz, vilket budskapet var att antipsykotisk effektivitet och motoriska biverkningar kan dissocieras. Detta skedde 1956 och var inte långt efter upptäckten skedde av klorpromazin.[21]
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 10 månader sedan #1259306 av Geta
Finns det lobotomerade personer som lever idag?
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1259309 av Vatten

Geta skrev: Finns det lobotomerade personer som lever idag?

Jag hörde inspelade intervjuer från personer som lobotomerats, om de lever idag har jag ingen aning. Det blir bara gissningar.

Okinon skrev: jag hade tidigare med den uppgiften om 1956 och Schweiz. Men ersatte den någon gång under våren - med 1952, och östeuropa.

Varför ersatte du och vilka grunder till ändringen fanns det?

Klozapin ser ut att ha patenterats i aug 1960. right?
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1259314 av Lelle
ansåg att med tiden kan eftermålningar göras (efterdyningar) och det kan vara enkelt med andra påståenden som helt kan tros vara sanna, så långt efter. 1997 är ändå långt tillbaks, och då tror jag att tidigare uppgifter kan vara mer troliga än senare eftermålningar. Med Schweiz och 1956 vilket innehöll:

Klozapin har funnits sedan år 1956.[18][19][20] Substansen framställdes ursprungligen av läkemedelsföretaget Wander AG och var det första atypiska antipsykotikum. Huvudpersonerna bakom syntetiseringen och kännetecknande av Klozapin hette Hunziker, Schmutz och Stille vilka var 3 verksamma inom ett Wander AG Laboratorium, i Bern, Schweiz, vilket budskapet var att antipsykotisk effektivitet och motoriska biverkningar kan dissocieras. Detta skedde 1956 och var inte långt efter upptäckten skedde av klorpromazin.[21]


Fanns det bara en källa om. Och det var ett enkelt uttdrag ur ett stycke i ett pdf dokument. Och källan förekom ingen annanstans. Det uppgavs 3 personer. Detta härmade lite Olanzapin som uppges ha 3 personer bakom Syntetiseringen. Så det kan vara falska eftermålningar när det gällde klozapin med också 3 personer som ska ligga bakom.
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Lelle.
Mer
3 år 10 månader sedan #1259345 av Zoidar

Okinon skrev: tack! Vad roligt att du tycker det! Det är jag som lagt in texten i wikipedia där.


Kan man fortfarande lägga in text själv på wikipedia?

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 10 månader sedan #1259357 av wasp

Geta skrev: Finns det lobotomerade personer som lever idag?


Tror inte det! Men i början av 1990 talet träffade jag en på kliniken. S**** han var bright i skallen och hade sina gamla realskoleböcker i matte med sig och de problemen kunde han lösa! Väldigt sävlig och loj, långsamma klumpiga rörelser, han dog 1997 55 år gammal.