Clozapine 50 tals skit Medicin.?

Mer
3 år 10 månader sedan #1260347 av Lelle
men jag tycker det du tar upp är väldigt intressant!
Mer
3 år 10 månader sedan #1260350 av Vatten

Okinon skrev: Detta är min blogg.

farmakologiforantipsykotiska.wordpress.com/

där kan du få insyn om vad jag kan. Detta specifika du frågar om nu - är jag inte 100 kunnig i.

Ok, det är ju du som lagt in texten om Kaffe och trötthet på Wikipedia men helt utan referens. Var är referensen?

Koffein verkar reducera CYP1A2 och därigenom påverka metaboliseringen av Klozapin
Effect of caffeine on clozapine pharmacokinetics in healthy volunteers
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2014893/ Är det din referens eller har du någon bättre på mer enkel Svenska?
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1260352 av Lelle
referensen förekom i Viska förut. FASS hade med stycke om koffein och klozapin och hämmad nedbrytning. Jag såg hur detta togs upp i detta forum!

HÄR: www.viska.se/kunena/om-lkemedel/28638-dr...nder-leponex?start=0

FASS har använt sig tidigare av detta.
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 10 månader sedan #1260359 av Vatten

Okinon skrev: referensen förekom i Viska förut. FASS hade med stycke om koffein och klozapin och hämmad nedbrytning. Jag såg hur detta togs upp i detta forum!

Ah ok, tack!

Hittade följande på Koffein, Meda
www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19730302000030

Klozapin: Plasmakoncentrationerna av klozapin påverkas av koffein-intaget. De sjunker med nära 50% om patienterna får koffeinfri diet under 5 dagar. Koncentrationerna stiger till utgångsvärdena när patienterna återgår till normal koffeinkonsumtion. Mekanismen är sannolikt att koffein hämmar den CYP 1A2‑medierade metabolismen av klozapin.

Litium: Koffein ökar clearance av litium. Omvänt har nyligen i en patientstudie visats att minskad konsumtion av koffein (via dieten) leder till drygt 20%-ig ökning av litiumhalten i plasma.

Ganska viktiga data och de står inte på den engelska wikin, vad ja kan se.
Mer
3 år 10 månader sedan #1260369 av Geta
Tror att kaffe ökar blodcirkulationen, så att gamla lättare kan sova.
Mer
3 år 10 månader sedan #1260406 av Nissegossen
Ja, Geta har rätt, det sade en numera avliden sköterska till mig när hon besökte mig för injektionen då jag sade att läkare rekommenderade kaffe och inte gå och lägga sig för äldre förrän de äldre känner sig trötta orsaken skulle vara att kaffe vidgade blodkärlen i hjärnan därav trötthet vid intagande av kaffe när äldre inte kunnat somna

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum