Clozapine 50 tals skit Medicin.?

Mer
4 år 7 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #1188869 av Lelle
men dom går upp i vikt som i helvete!! kul för dom? jag har dock haft tur. nästan all neuroleptika går jag INTE upp i vikt av. det var endast Abilify....som kunde ha den sidoeffekten utmynnad. Men utav all neuroleptika går jag nästan aldrig upp i vikt.
Last edit: 4 år 7 månader sedan by Lelle.
Mer
4 år 7 månader sedan #1189180 av Admin1
De som får Clozapine får oftast effekt enbart av det. Utan Clozapin blir de 3-10 gånger sjukare och får psykoser ofta. Men jag vet en som bantat ner sig med Clozapin.
Mer
3 år 10 månader sedan #1259239 av Lelle
tagit "den HÄR" i ett halvår!!

Men blodtesterna har jag gått igenom. endast 1 gång i månaden nu..
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1259261 av Vatten
När jag hörde intervjuver på personer som lobotomerats så var det en av de lobotomerade som sa
-Det var det bästa som hänt (eller något liknande)

Fastän det var flera år sedan nu har jag fortfarande svårt att tolka utsagan och det är lite skämmigt på något sätt. Jag har min tvekan på att den som fått förbindelselänkar i sin hjärna avskurna har tillgång till en helhetlig och objektiv logik, men är långt ifrån säker.

Lite liknande med Clozapine, en del verkar må bättre av den, det kan vara möjligt, men fullt lika möjligt är att en del bara verkar ha mått dåligt av den. Mest intressant är kanske vem man lyssnar mest på i slutändan. Samt vad driver viljan att nonchalera en av grupperna.

sv.wikipedia.org/wiki/Klozapin
Wikipediatexten om Klozapin är dock ganska välskriven och intressant på flera sätt. Bland annat tar texten upp glutamatsystemet i hjärnan, vilket är det största och mest metabolt aktiva systemet.

Ska läsa in mig lite bättre på funktionen
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 10 månader sedan #1259263 av Lelle
tack! Vad roligt att du tycker det! Det är jag som lagt in texten i wikipedia där.
Mer
3 år 10 månader sedan #1259299 av Vatten

Okinon skrev: tack! Vad roligt att du tycker det! Det är jag som lagt in texten i wikipedia där.

Ok bra, har läst in lite mer av texten nu.

Kan inte öppna referenserna till
Klozapin utvecklades i Östeuropa av Wander-divisionen av Sandoz Pharmaceuticals. Upptäckten och syntetiseringen av Klozapin inträffade 1952.[25][26]

Själv skulle jag gissa på Schweiz och 1956
www.pharmaceutical-journal.com/cpd-and-l...icle?firstPass=false

patent application was submitted in Switzerland in August 1960 (Schmutz
journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0957154X07070335

Eller?