Vågar inte ta medicin!

Mer
19 år 5 månader sedan #5889 av bara_på_låtsas
jag har ingen diagnos än, men behöver garanterat medicin mot min panikångest/ångest/oro och depression. Problemet är att dom vägrar ju såklart ge mig annat än rävgift, jag vill inte äta något som kan ta halvt död på mig...det är en stor del av min problematik, hypokondri. Och då kan ni ju tänka er hur mycket jag vill äta t.ex Zoloft. Jag är fruktansvärt deprimerad och har ångest som inte går att hantera längre...Jag borde väl åtminstone få theralen eller atarax? Det är ju tydligen inte vanebildande. (Sen kan man ju diskutera hur bra dom här nämnda medlen verkligen fungerar....suck). Och den biverkningslistan kan jag nog hantera. Jag behöver något som funkar, men som inte har groteska biverkningar! Någon som har något tips om vad? Behöver verkligen hjälp i det här, snabbt....

(men jag antar att ni allihopa letar efter en medicin utan hemska biverkningar...)
Mer
19 år 5 månader sedan #5890 av erco
Svar från erco i ämnet Vågar inte ta medicin!

bara_på_låtsas skrev: jag har ingen diagnos än, men behöver garanterat medicin mot min panikångest/ångest/oro och depression. Problemet är att dom vägrar ju såklart ge mig annat än rävgift, jag vill inte äta något som kan ta halvt död på mig...det är en stor del av min problematik, hypokondri. Och då kan ni ju tänka er hur mycket jag vill äta t.ex Zoloft. Jag är fruktansvärt deprimerad och har ångest som inte går att hantera längre...Jag borde väl åtminstone få theralen eller atarax? Det är ju tydligen inte vanebildande. (Sen kan man ju diskutera hur bra dom här nämnda medlen verkligen fungerar....suck). Och den biverkningslistan kan jag nog hantera. Jag behöver något som funkar, men som inte har groteska biverkningar! Någon som har något tips om vad? Behöver verkligen hjälp i det här, snabbt....

(men jag antar att ni allihopa letar efter en medicin utan hemska biverkningar...)


Tar en hel del mediciner jag och dom gav biverkningar i børgan. men det brukar försvinna efter en vecka eller så. Så jag tycker attt du ska prova och se. Du kan bli posetivt överaskad att det funckar.
Mer
19 år 5 månader sedan #5892 av anna
Svar från anna i ämnet Vågar inte ta medicin!
jag känner precis lika dant som du. mot depression får jag cipramil. den har jag inte fått några biverkningar av. mot oro och ångest har jag oxascand. den har jag knappt vågat röra. men jag har provat att äta halva tabletter, lägsta dosen. rädd för biverkningar som är som det jag får ångest över.

admin, vet du om man kan minimera biverkningar genom att börja på väldigt låg dos och sedan öka??
Mer
19 år 5 månader sedan #5893 av ninni
Svar från ninni i ämnet biverkningar!
Hej!

Jag har fått olika recept på antidepressiva mediciner som jag inte ens lämnat in på apoteket p g a att jag åxå är rädd frö hur medicinerna ska påverka mig. Det är ett problem i sig själv när man inte vågar ta mediciner man blivit ordinerad!

ninni :!:
Mer
19 år 5 månader sedan #5897 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Vågar inte ta medicin!

bara_på_låtsas skrev: jag har ingen diagnos än, men behöver garanterat medicin mot min panikångest/ångest/oro och depression. Problemet är att dom vägrar ju såklart ge mig annat än rävgift, jag vill inte äta något som kan ta halvt död på mig...det är en stor del av min problematik, hypokondri. Och då kan ni ju tänka er hur mycket jag vill äta t.ex Zoloft. Jag är fruktansvärt deprimerad och har ångest som inte går att hantera längre...Jag borde väl åtminstone få theralen eller atarax? Det är ju tydligen inte vanebildande. (Sen kan man ju diskutera hur bra dom här nämnda medlen verkligen fungerar....suck). Och den biverkningslistan kan jag nog hantera. Jag behöver något som funkar, men som inte har groteska biverkningar! Någon som har något tips om vad? Behöver verkligen hjälp i det här, snabbt....

(men jag antar att ni allihopa letar efter en medicin utan hemska biverkningar...)


Jag tycker att du ska diskutera medicinering med en läkare som du känner förtroende för... du har beskrivit flera olika symtom här, i detta inlägg nedstämdhet och ångest... men även tidigare beroendeproblematik och lite psykosliknande besvär...

Man reagerar så individuellt på mediciner... bara föratt de i FASS har en lång lista möjliga biverkningar innebär inte att man drabbas av dem... du kan uppleva en biverkan,medan någon annan inte får den biverkan, däremot kanske någon annan biverkan på samma medicin... därför är det svårt att rekommendera vilken medicin som är "bäst".

Jag tror att du i samarbete med din läkare måste pröva dig fram till vad som hjälper just dig... pröva med en liten dos och höj långsmat till en dos som fungerar... men där biverkningarna inte är alltför bevärande...

Jag valde att medicinera med en kombination av mediciner under åtta års tid för att få ordning på mitt liv och kunna komma igen... de gav biverkningar... som trötthet... viktuppgång... hormonella besvär... mm... men under den tiden kunde jag stå ut med biverkningarna... för det jag fick i var en möjlighet att skapa ett liv med familj... vänner...och arbete... som fungerade...

Senare drabbades jag av biverkningar som jag inte kunde stå ut med... och då avbröt jag medicineringen... nu får jag kämpa på ett annat sätt för att klara livet utan medicineringen... och det går rätt bra idag...

Hade jag inte valt att medicinera de där åtta åren efter min djupa kris så hade mitt liv sett annorlunda ut idag... jag hade inte fungerat som förälder... jag hade antagligen inte kommit igen i arbetslivet... och det är möjligt att jag inte ens hade levt idag...

Man får väga fördelar och nackdelar noga med en medicinering... ta det försiktigt... men också vara beredd att stå ut med lite besvär för att få effekt... och vad som fungerar bäst för dig kan bara du själv avgöra...
Mer
19 år 5 månader sedan #5911 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vågar inte ta medicin!

anna skrev: admin, vet du om man kan minimera biverkningar genom att börja på väldigt låg dos och sedan öka??


för psykofarmaka är det ofta så att kvinnor kan klara sig på halva dosen jämfört med män. En del antidepressiva kan ge biverkningar i början och därför börjar man oftast med att ta halv dos och sedan efter några dagar höja till normal dos.

Egentligen är jag inte rädd för biverkningar. Det är ett fåtal läkemedel, som är riskfyllda, som t.ex. läkemedel mot blodproppar. Det är mycket farligare att sätta sig i en bil än ta ett läkemedel. Det är många fler som dör i bilolyckor än av läkemedelsbiverkningar.