Vågar inte ta medicin!

Mer
19 år 5 månader sedan #6085 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vågar inte ta medicin!
När jag för längesedan fick Haldol varnade
läkaren mig för att jag kunde få
"Tardiv dyskinesi" ofrivilliga munrörelser. Han sa
att " Det får man ta". Det lät hårt. Läkaren själv
skulle nog inte själv vilja ha det eller att någon
anhörig fick det.
Jag har blivit hittills förskonad trots att jag är veteran
inom psykiatrin.
Mer
19 år 5 månader sedan #6110 av bara_på_låtsas
Har en fråga. Finns det några mediciner som ni skulle sätta ut en stor :twisted: VARNING :twisted: på? Som man ska undvika till varje pris. Eller nåt. Psyk skulle höra av sig imorgon...jag vågar inte. Fan. Så fort jag tänker på det så tänker jag att jag är frisk, och känner mig helt plötsligt inte sjuk. Men det är bara nån sorts skydd för att jag är så rädd. Men det är kostigt....och svårt. För får jag en sån knäpp i huvudet nere på psyk så kommer jag plötsligt inte ihåg VARFÖR jag sitter där, vet inte vad som är fel, jag är ju helt plötsligt frisk? Skitjobbigt. Om jag inte skriver här på viska mer på ett bra tag så beror det på min dator, den är inte så frisk...då hör ni av mig när jag hittat en ny. Bara så ni vet.
Mer
19 år 5 månader sedan #6118 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vågar inte ta medicin!
Mallorol skulle jag inte vilja ha, men läkarna kan inte skriva ut den efter nyåret, eftersom den då försvinner från den svenska marknaden. Annars skulle jag nog helst undvika Zyprexa också. Det är bättre att pröva Seroquel eller Risperdal först, som ger mindre risk för viktökning.
Mer
19 år 5 månader sedan #6252 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Vågar inte ta medicin!
Det går inte att säga i förväg vilken medicin som skulle passa (eller inte passa) just dig... det är så individuellt hur det fungerar...

Är glad att du vågar ta kontakt med psyk och se om det finns nått som passar dig... det kanske räcker med någon form av samtalsterapi... eller kombination av terapi och lite medicin...

Hör av dig och berätta hur det går för dig... om din dator krånglar finns det ju internet caféer och även biblioteken brukar ha datorer som man får använda...
Mer
19 år 5 månader sedan #6259 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Vågar inte ta medicin!
Admin1 varför tycker du seroquel och risperdal, och inte zeldox *nyfiken* zeldox ger också ingen viktökning. Är seroquel mer effektivt, har det visat sig så? Bara undrar.
Mer
19 år 5 månader sedan #6269 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vågar inte ta medicin!
I USA och England är Seroquel, Risperdal och Zyprexa de nya antipsykotika, som man i förstahand skall använda. Zeldox är nyare och inte så välbeprövat. Det har funnits rädsla för att Zeldox effekt på hjärtat - förlängd QTc tid skulle innebära en risk, men för 1-2 år sedan fanns inget dödsfall rapporterat. Jag har heller inte hört talas om något efteråt. Det är därför inte omöjligt att Zeldox kan snart infogas till de preparat man kan använda i förstahand, men beslutet är inte fattat än. Det som är bra med Zeldox är att det inte ger någon viktökning.

Seroquel har funnits mycket längre än Zeldox och jag har för mig att 4 miljoner fått Seroquel i världen.