Vågar inte ta medicin!

Mer
19 år 5 månader sedan #5916 av bara_på_låtsas
men ojojoj....jag vill inte bli förgiftad. Men det här går ju inte heller! Det är ett ganska stort och jobbigt problem, jag bruakr till slut intala mig själv att jag nog inte mår så dåligt ändå, att jag nog säkert kan klara mig alldeles utmärkt utan medicin och terapi. Jag vågar helt enkelt inte. Och alla läkare jag träffat har varit idioter som antingen sagt åt mig nåt sjukt som att göra andningsövningar eller velat tvinga i mig antipsykotika utan terapi. Jag vet inte längre hur jag ska göra med något alls.....det är helt sjukt hur dålig psykvård sverige har, trots att vi har högst skatt i världen. Vart tar pengarna vägen!?
Mer
19 år 5 månader sedan #5917 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Vågar inte ta medicin!
Ursäkta, bara-på-låtsas, men så rädd behöver du ju inte vara för mediciner... de andra illegala droger som du prövat är mycket värre för din hälsa...

Bara för att du väljer att pröva en medicinering betyder det ju inte att du ska ha den hur länge som helst... du kan ju göra ett försök med lite väl avvägd medicin och se hur bra det hjälper just dig... använda det som ett sätt att få ordning på ditt liv... när sen resten av tillvaron fungerar bra för dig kanske du inte behöver medicin längre... och kan trappa ut den försiktigt... och klara dig bra ändå...

De flesta biverkningar som man kan uppleva är ofarliga... bara lite besvärande... och de mer allvarliga biverkningarna är rätt sällsynta och kommer ofta efter en mycket lång tids användning...

Det är farligare att röka cigaretter... det ger en kraftigt förhöjd risk att få lungcancer, cancer i munnen, bröstcancer, andra cancerformer, kol, lungödem, blodproppar, hjärtproblem, hjärtinfarkt... dessutom ger det också ofarliga, men bevärande biverkningar, som röklukt i andedräkt och kläder, försämrat luktsinne, försämrade smakupplevelser, och dessutom beroende...

Det är farligare att dricka alkohol... det ger en ökad risk att bli våldsam eller utsatt för våld... nedsatt reaktionsförmåga (livsfarligt vid bilkörning)... risk för beroende... och en mängd hälsorisker inlusive skrumplever vid lång tids användning i stora doser...

Röker du? Dricker du ibland? Kanske du ska sätta din rädsla för mediciner i proportion till annat som du gör...

Detta inte för att försöka övertyga dig om att pröva mediciner... snarare som en hjälp mot din rädsla... jag lider själv av paranoia för en massa omöjliga saker... och att få proportion på känslorna kan hjälpa...
Mer
19 år 5 månader sedan #5923 av bara_på_låtsas
det där gjorde tyvärr bara saken värre, nu är jag rädd för att jag röker också....jag hatar mig själv. Jag är för störd för hjälp. Men jag har inte direkt första prioritet hos psyk, så jag lär väl bli bortglömd om jag inte redan är det...

jag skulle kunna ge självmord ett seriöst försök.
Mer
19 år 5 månader sedan #5936 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Vågar inte ta medicin!
Meningen var precis tvärt om... att ge dig mod att pröva nått som ev. kunde hjälpa dig...

Livet är fullt av risker... man försöker så gott man kan...

Känner just nu att jag bara misslyckas med allt jag försöker göra...

Ville dig bara väl...
Mer
19 år 5 månader sedan #5960 av bara_på_låtsas
joo Isa-Alise kjag vet att du gör ditt allra bästa för att hjälpa mig, och jag är evigt tacksam över allt ditt engagemang. Det är JAG som är knäpp i det, jag är så hypokondrisk, och det är inte så lätt att sluta vara det...men dina ord har gett mig en tankeställare åt rätt håll, det kändes lite lättare att tänka så efter ett tag. Ska ringa nu i veckan och börja diskutera behandling. Jag SKA våga!
Mer
19 år 5 månader sedan #6005 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vågar inte ta medicin!
Missbruk av tunga droger är extremt riskfyllt. Det här gick nyligen att läsa i Svenska Dagbladet:

100 av 104 missbrukare dog

Dödligheten bland missbrukare är ännu större än man anat. Av 104 missbrukare som följts under tio år har 100 dött och två försvunnit spårlöst. Flera hade kunnat räddas om inte missbruksvården skurits ned så kraftigt, anser forskaren Björn Sallmén.

www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8546565.asp