Om Killet, tack! för engagemanget.

Mer
13 år 4 månader sedan #359801 av Admin1
maktlös,

Många här är negativa till rättspsykiatrisk vård, därför att det är ett tidsobestämt straff, som i värsta fall kan sluta med livstid för en bagatellartat brott. Farlighetsbedömningarna är ingen exakt vetenskap, så därför finns möjlighet att man hålls kvar felaktigt. Sedan är tidsobestämda straff alltid jobbiga psykiskt sett för dem som drabbas. Även om vård låter positivt så kanske det inte är positivt med rättspsykiatrisk vård. Rättspsykiatrisk vård har på senare år minskat kraftigt och idag får de flesta fängelse istället.
Mer
13 år 4 månader sedan #360018 av maktlös
Självklart. Men jag ser hellre att man får möjlighet till vård än att behöva sitta på hall.
Skulle man sedan bara döma folk till fängelse istället för vård för saker som skett under psykos. Ja då skulle man få ännu flera "tortyr"-poäng av FN än vad vi redan samlar på oss.

Då skulle det bli ett jädra tjaffs åt andra hållet istället.
Mer
13 år 4 månader sedan #360106 av Admin1
Idealet vore egentligen tidsbestämd rättspsykiatrisk vård med utskrivningsprövning för de som begått allvarligare brott med t.ex mer än 2 års straff.
Mer
13 år 4 månader sedan #360914 av Traxerity

maktlös skrev: Självklart. Men jag ser hellre att man får möjlighet till vård än att behöva sitta på hall.
Skulle man sedan bara döma folk till fängelse istället för vård för saker som skett under psykos. Ja då skulle man få ännu flera "tortyr"-poäng av FN än vad vi redan samlar på oss.

Då skulle det bli ett jädra tjaffs åt andra hållet istället.


Mjo tortyr ifall man kastar folk med psykos i fängelse för att dom kommer gå helt insane.
Mer
13 år 4 månader sedan #360944 av Admin1
Om man har en psykossjukdom, men får fängelse för ett brott och om man under fängelsetiden får psykos så får man sjukhusvård tills psykosen upphört och sedan blir det fängelse igen. Ingen med pågående psykos kommer att vara i fängelse.

Förresten det var lång tid, som killet varit inlagd och det är väl inne på tredje veckan. Jag som trodde att han skulle snabbt vara tillbaka.
Mer
13 år 4 månader sedan #360959 av Traxerity
han blev ju anklagad för hot och han har ju ställt till med problem i mat affären en gång ju. Så inte så konstigt att dom har lagt in han ett tag.
Kanske om 1-2 månader så ser vi han nog igen om vi har otur så kan det ta år vilket jag inte hoppas för att killet är en trevlig kille med dåliga sidor.