Min värsta vårdperiod - tvång, gravid, och psykotisk

Mer
18 år 5 månader sedan #25986 av Isa-Alise
Min värsta vårdperiod var 1982 på ett sjukhus som idag är nedlagt... jag var nygift och gravid och psykotisk... jag hade röster och sjlävmordstankar... och jag blödde...

Läkaren måste ha trott att jag hade gjort mig själv illa (vilket jag inte hade gjort) för han ordinerade bältesläggning... jag blev bunden med händer och fötter eftersom vanligt bälte var farligt för fostret...

Jag hade ju varit med om korta bältesläggningar förr när jag varit orolig... men denna gång blev jag inte uppsläppt...

Det tog tre dygn innan jag förstod att dom inte tänkte släppa upp mig mig... jag fick ligga där helt ensam på rummet... klockan jag kunde ringa på för att få hjälp hängdes ofta utom räckhåll...

Den enda gång någon kom in var när jag skulle äta... då släpptes ena handen...

Jag fick kissa på bäcken...

Jag fick värk i armarna som var bundna ovanför huvudet... och liggsår på höftbenen och ryggen... det värkte hela tiden...

Sen blödde jag mer och mer...

Jag blev förd till ett kroppssjukhus efter några månader... där släpptes banden runt benen och de frågade mig:

"Ditt barn har två veckor tills vi kan lägga det i kuvös, för lungorna är ännu inte mogna... men du har 48 timmar kvar att leva... vi behöver ge dig blod för att du ska överleva... men då stöts ditt foster bort... hur ska vi göra?"

Jag valde att få blodtransfusionen, och överlevde... och födde fram mitt foster, missfall i sjätte månaden...

Remmarna fick jag i en påse och blev tillsagd att lämna tillbaka dem nästa gång jag var psyket...

Dessa minnen lever jag med än idag, varje dag... men jag låter dem inte förstöra min vardag idag...
Mer
18 år 5 månader sedan #25990 av flisan
Oj. Detta måste ha varit tufft!
Det är starkt av dig att behålla din positiva syn på livet efter allt detta.
Jag måste bara säga att de på avdelningen verkar vara riktiga idioter. Får man verkligen lägga någon som är gravid i bälte? Även om inte remmarna är fästa runt magen måste det ju kunna skada fostret, att man ligger still mm.
Hur tog du dig upp ur detta?
Jag vet att du har ett barn i dag. Fick du henne efter denna händelse?
Hur fick du mod att åter bli gravid?

Kram Flisan
Mer
18 år 5 månader sedan #25992 av Isa-Alise
Det tog flera år innan jag vågade bli gravid igen... och jag födde mitt barn utomlands, jag vågade inte vara i Sverige då... det gick bra...och nu är min dotter tonåring och har vuxit upp hos mig... helt fantastiskt tycker jag... trodde mig inte om att kunna klara det... men det har gått bra...

Hur jag tog mig upp igen? Jag lämnade landet under en tioårsperiod... reste runt utomlands... undvek allt vad psykvård hette... klarade mig någolunda psykiskt.... läste vidare... jobbade... gifte om mig (det första äktenskapet sprack efter den vårdperioden)... och fick barn...

Jag har lärt mig att leva i nuet... att inte låta det som har varit dra ned mig... för det händer inte nu... det som har varit är över... förbi... och nu finns en ny dag... med nya möjligheter... en möjlighet att skapa något helt nytt och bra just idag...
Mer
18 år 5 månader sedan #26004 av Isa-Alise
Jag skulle gärna vilja fråga läkaren som ordinerade bältesläggningen varför han gjorde det... jag tror att det var med omtanke om mig och fostret... men det blev så fel...

Jag hade klarat mig bättre med ett extravak... en person som kunde suttit brevid mig och pratat med mig... som kunde gett mig chans att berätta om hur jag egentligen hade det...

Tvång skapar så mycket rädsla... jag blev så rädd för mig själv efter den vårdperioden... det sitter i än idag... fast det är över 20 år sedan...

Undrar varför? Hur resonerade han egentligen? Förstod han hur illa jag mådde av det? Hur ont det gjorde? Att det blev en tortyr att ligga där helt ensam? Varför utsatte han mig för det? trodde han att jag skulle ta livet av mig? Eller att jag skulle försöka göra en abort? Abort var faktiskt laglig 1982 i Sverige... men ingen frågade mig om jag ville ha en abort....

Jag skulle bara vilja veta varför....

Hur har ni andra haft det med tvångsåtgärder? Har någon varit med om något liknande?
Mer
18 år 5 månader sedan #26005 av flisan
Kul att det gått så bra för dig.
Det där med barn känner jag också är svårt. Jag är mycket osäker på om jag skulle klara av att ta hand om ett barn. Samtidigt känns det fruktansvärt att tänka sig att gå genom detta liv och aldrig få uppleva hur det är att ha barn. Jag har ju trots allt bara ett liv.
Men ibland (ganska ofta) tänker jag på att jag inte vill utsätta något barn för att ha mig som mamma. Att det är orättvist mot det barnet.
Fast om ens föräldrar hade tänkt så (fast de nu kanske inte räckt till alla gånger) då hade man ju inte funnits. Hade det varit bättre??
Vet ej, svårt att säga.
Ibland när det har känts som svårast har jag önskat att jag aldrig blev född, har t.o.m. sagt det till mina föräldrar. Fast ändå är man ju tacksam för att man finns till, när man inte mår fullt lika dåligt.
Nu är det ju så att man finns till och då får man väl försöka att göra det bästa av det...
En del säger ju att det är egoistiskt att skaffa barn om man inte mår bra, eller vet om man klarar av att ta hand om det. Det är det jag är rädd för. Ett barn ska ju aldrig behöva lida för att jag mår dåligt.
Men kanske klarar man mer än vad man tror när det verkligen behövs. Det brukar ju vara så av någon anledning. Och det är väl också det som du skriver Isa-Alise, att du klarat det bra trots att du inte trodde att du skulle göra det.
Mer
18 år 5 månader sedan #26006 av Tikki
Fruktansvärt hur de kan behandla andra människor. En liten Dr Mengele.
Kramiz