Min värsta vårdperiod - tvång, gravid, och psykotisk

Mer
18 år 6 månader sedan #26149 av Isa-Alise
Jo, det vore bra med ett sådant program... om psykiatrins historia, med patienternas egna erfarenheter i focus... visa hur det verkligen var... och hur man kan göra vården bättre nu...
Mer
18 år 6 månader sedan #26150 av Fredrik
Håller med! Det skulle vara bra om detta kom upp till ytan! Jag tror att det finns många med liknande historier. Det är verkligen något för Uppdrag granskning eller något annat samhällsprogram.
Mer
18 år 6 månader sedan #26151 av Isa-Alise
Själv skulle jag vilja göra det på ett mjukare sätt... utan att hänga ut individerna... utan att skylla på någon... bara berätta om hur det var... jag gör det i på utbildningsdagar och liknande...

Jag har redan förlåtit, men inte glömt...
Mer
18 år 6 månader sedan #26152 av Fredrik
Men jag skulle aldrig vilja bli behandlad som du har blivit behandlad! Jag skulle nog ändå vilja att detta kom upp i ljuset på något sätt. Att det skapas en debatt om det. Skall man spänna fast någon så får inte den personen bli lämnad tycker jag. Inte ens djuren behandlar varandra på det här sättet!

mvh Fredrik
Mer
18 år 6 månader sedan #26153 av Geta
Hur många som kommer inför vård inom
psykiatrin har inte på ett eller annat sätt
blivit utsatta för övergrepp tidigare fysiskt
eller psykiskt.
Sedan svarar psykiatrin med samma medicin.
Det är sanslöst.
Hur mycket av psykisk ohälsa har inte psykiatrin
skapat själva eller förvärrat?
Mer
18 år 6 månader sedan #26159 av Isa-Alise
Tack, Fredrik...

Jag tror inte att någon lämnas fastspänd nuförtiden... det är lag på att man ska ha vak, tror jag... och mycket striktare regler för hur länge man får vara fastspänd...

Tack, Geta...

Jag tror att du har rätt... lika mycket har förvärrats som hjälpts... och inte bara genom övergrepp... även genom hospitalisering... genom att göra folk beroende av vården....

Ändå kan jag säga att det finns gånger då vården har räddat livet på mig... psykosen har också varit ett rent helvete... svår att överleva i utan hjälp...

Men det som hände mig då är obegripligt... det är som jag sagt förlåtet, men inte glömt...