Min värsta vårdperiod - tvång, gravid, och psykotisk

Mer
18 år 6 månader sedan #26138 av Isa-Alise

Undrande skrev: Hm, jag kom o tänka på en sak, du är ju väldigt "vårdvänlig" tycker man ska söka osv...det finner jag lite konstigt. Hur ser du på tankarna där?
Hur vågar du vårdas? Även om det idag säkert är bra, att du inte flydde vården hals över huvud och fick attacker om du ens såg en psyk-whatever....
så var det 10 år för mig.

tur jag mötte min doktor, jag är dock livrädd nu när jag måste byta.


Jag var väldigt rädd första gången jag behövde söka vård efter den vårdperioden... jag var så rädd att jag trassslade och blev avvisad... men jag behövde verkligen vård för jag var i en urjobbig psykos med mycket paranoia...

Jag hade så småningom turen att hitta en empatisk läkare som förstod hur jag hade det... och sen dess har jag fått bra vård när jag har behövt det...
Mer
18 år 6 månader sedan #26139 av Isa-Alise

Admin1 skrev: Detta var nog det värsta jag läst på denna sajt. Starkt av dig att orka gå vidare och att inte vara bitter och hatisk mot psykiatrin. Det är nog inte ovanligt annars att vården missar kroppsliga besvär än idag. Här behövs en skärpning även idagens läge.


Tack, Admin1...

Nej, jag är inte bitter och hatisk... utan livsglad... men jag tycker att det är viktigt att folk vet om vad som har hänt... hur illa det kunde vara inom psykiatrin förr... så att det inte glöms bort....

Jag kanske skulle skriva om det någonstans där det kan bevaras... jag har berättat om det på utbildningsdagar och liknande... känns bra att folk kan läsa om det här på Viska...
Mer
18 år 6 månader sedan #26140 av Isa-Alise

Geta skrev: Det är inte säkert att det är en läkare som
står bakom. Läkarna ger fria händer för
skötare - vårdare att lägga folk i bälte som
de vill bara det står i journalen att det kan
användas vid behov.
Det kanske inte ens behöver stå i journnalen.


Det står i journalen... jag har skaffat kopior på den... men bara kort och sakligt... känslorna som jag upplevde finns inte med i den texten... inget av mitt lidande... det står bara att jag blev lugn av fastspänningen...
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #26143 av
Det kan inte varit många tankar bakom.
Inom psykiatrivården har det varit som att
det skulle delas ut straff. För vad?
Vad skulle det leda till?
Kuvade patienter eller vad?
En vän till mig träffade på en personal långt
efteråt som hon blev illa behandlad.
Personalen bad om ursäkt och sa att hon inte
då hade fattat vad hon gjort men att det hade
hon förstått efteråt.
Mer
18 år 6 månader sedan #26145 av Fredrik
Jag är glad att det aldrig hänt mig. Jag tror jag skulle blivit helt knäckt av det. En sån här händelse skulle nog inte må dåligt av att tas upp i något annat sammanhang. Tycker det skall dras fram i ljuset och vanligt folk borde få reda på hur det kan gå om man har otur. Vem som helst kan drabbas av psykisk ohälsa enligt mig. Jag kan ändå inte förstå mig på den skötaren eller läkaren som utförde detta. Vilken planet kommer han ifrån?? Jag tycker det är jämförbart med tortyr!

/ Fredrik
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #26147 av
Hur många patienter inom psykiatrivården har
inte blivit utsatt för liknande i det tysta?
Har de blivit friskare av detta eller vad har hänt
med dem efteråt?
Hur många skulle kunna vittna om sådana incidenter?
Det tycker jag att Janne Josefsson kan ta upp eller
har han slutat i TV.