Gruppboende

Mer
8 år 3 månader sedan #802094 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Gruppboende
Tack för förklaring, jag är ingen tankeläsare....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #802100 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Gruppboende
Tråden...
Mer
8 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #802273 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gruppboende

Nissegossen skrev: Det gäller här att före 65 års ålder få handikappersättning för att är det beviljat före 65 år följer den med efter pensionen om jag fattat reglerna rätt.

Stämmer inte riktigt du kan söka handikappersättning efter 65 år om handikappet fanns innan.

Cider skrev: Vad betalar alla funktionsnedsatta under 65 år som åker färdtjänst till t ex dagliga verksamheter och arbeten? Gissar att det finns en maxsumma för vad det får kosta t ex per månad eller år. Om man åker 5 dagar i veckan tur och retur?
 

De kan få handikappersättning om de har tillräckligt stora kostnader. Man kan lägga till andra kostnader än resor, som mediciner och vård.

Läs mer här:
www.viska.se/kunena/arbete,-sysselsttnin...appersattning#717345
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Admin1.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 3 månader sedan #1313347 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Gruppboende
Kompisen bor på ett gruppboende. Hans "lägenhet" är ett stort rum med badrum. De får mat två ggr om dan och har flera val. Verkar så smidigt att bli omhändertagen på det sättet. Men hör jag verkligen hemma på ett sådant ställe?
Mer
3 år 3 månader sedan #1313393 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gruppboende
Ja, du borde bo på gruppboende för du behöver ganska mycket hjälp och stöd. Men kolla månadshyran, som kan vara hög på gruppboenden.
Mer
3 år 3 månader sedan #1313407 av krokus
Svar från krokus i ämnet Gruppboende
För många år sedan dejtade jag en kille som bodde på LSS-boende. Han hade ADHD och Aspergers syndrom. Hans lägenhet hade kokvrå, vardagsrum+matplats, sovrum och badrum. Men jag frågade aldrig vad hyran låg på. Hans grannar ringde på stup i kvarten.