Dom med makten över oss vet ingenting precis som oss!

Mer
6 år 11 månader sedan #936194 av Geta
Jag står med en fot i varje läger. Har både varit personal och patient.
Därför vill jag inte döma ut personalen utan samarbeta vid inläggningar
och vid öppenvård.

Jag har jobbat inom arbetsterapi. Där har man som mål att träna tills man
klarar så mycket som möjligt själv eller använda hjälpmedel.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 11 månader sedan #936203 av Jocke
Ja, men beroendeställningen man har till personal är avgörande för min del! Man klarar inte av vissa saker, t. ex kan man ha svårt att höra i telefon eller läsa instruktioner när man har köpt saker som måste installeras. Men det är ju även den sociala biten, man är ju socialt mer isolerad som individ om man har vissa funktionshinder.

Just den där tilliten och närheten kan man inte kräva av personalen, utan det får då bli kontaktpersoner. Men här har dem tagit bort den förmånen pga man har ett boendestöd att tillgå. Konstigt resonerat, men det råder spariver överallt.

Så Geta, den där beroendeställningen är svår att undgå för klientens del.

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 11 månader sedan #936213 av Geta
Jag klarar inte inställningar av tekniska prylar. Jag anlitar datatekniker med RUT-avdrag.
Har aldrig funderat på att be sjukvården om hjälp med det.

När jag köpte TV nyligen erbjöd sig firman att komma hem med TV:n och installera den
och forsla bort den gamla. Det kostade en slant men jag klarade det inte själv.

Det måste finnas en gräns för vad som är sjukvårdens uppgift.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 11 månader sedan #936218 av Jocke
Om jag skulle ha extra hjälp från tv-firman så skulle det kosta 1400 extra. Pga dålig hörsel så är det i princip omöjligt att prata med comhems tekniker, pga att jag inte har slinga till den bärbara telefonen.

Men vad jag fick kämpa med grovinstallationen, det tog flera dar, för finjusteringen fick jag hjälp 2 + halvtimme vardera gången.

Det var verkligen mastigt och väldigt stressigt, det tar så oändligt mycket längre tid än normalt att få till det.

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 11 månader sedan #936219 av Geta
795 kr kostade det för mig med hemleverans av TV, installation, undervisning och bortforsling
av gamla TV:n. Det tycker jag är överkomligt och då slipper man en massa bekymmer. Det
tog högst 30 minuter.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 11 månader sedan #936244 av Jocke

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQY-rrRvT3V7RY6RQ9wXaai6JWqQuab_XqeCKfvnIPgytQ43pilMg

Men bortsett från ekonomin Geta, så klarar du dig ganska hyfsat trots allt???

Nu trivialiserar jag kanske ditt liv, men du är ju mycket ute på kulturella äventyr?

Du kanske inte skulle stå ut med inskränkandet av integriteten i vissa utsatta lägen?

De som är inblandade i min vårdsituation är med både klienter och personal med viss insyn i ens liv väldigt många.

Det är där jag känner hur en viss maktbefogenhet tycks utnyttjas av personalen, eller åtminstone av chefen?

Vars är världen på väg?