Syns det att man är sjuk?

Mer
13 år 5 månader sedan #349574 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Syns det att man är sjuk?

Jocke skrev: Undrar om inte kombinationen kan ha en toxiskt påverkan på levern?


Finns inga rapporter om detta och Zeldox har funnits 12 år på marknaden. Zeldox ger leverpåverkan endast i sällsynta fall. Om du är rädd om din lever så är nog alkoholen farligast helt klart.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 5 månader sedan #349594 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Syns det att man är sjuk?
Ja, jag tror inte zeldox ligger i farozonen, att döma av denna länk? Även om det är anti-psykotika, så varnar dem mer markant för anti-deppressiva. Sertralinet som jag bara tar en gång per dag, är långtidsverkande. Så jag kollar nu upp sertralinet.

Sertralinet tar jag så pass mycket som 100 mg! Jag misstänker nog detta som mer osäker jämfört med zeldox.

Glömde foga in länken, här är den!

www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=24395

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 5 månader sedan #349837 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Syns det att man är sjuk?
Jag har kollat i FASS och det står att alkohol inte rekommenderas i samband med sertralin, men de kunde samtidigt inte direkt peka på någon skadlighet. Sertralin har använts länge och om alkohol gav skadliga effekter borde de skrivit om det i FASS och varnat starkt för det. Alkohol skulle då varit förbjudet i kombination med Sertralin.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 5 månader sedan #349847 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Syns det att man är sjuk?
Jag tror nog jag får ta mitt förnuft till fånga, och inse att jag nog förstorar effekten av medicinen. Men gick på folkhögskola i början av 2000-talet, där var det en lärare som sade att vissa psykosmediciner inte kan kombineras med alkohol pga att levern av ngn anledning bildar fett av sockret? Men vänta nu, även mediciner innehåller socker?

Då är det helt klart att det är alkoholen som bildar fettet via sockret mest, naturligtvis?

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 5 månader sedan #350061 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Syns det att man är sjuk?
Jag har aldrig läst att man skulle få fettlever om man drack alkohol och samtidigt använde vissa antipsykotika och det måste vara en missuppfattning. Om man blir trött av antipsykotikan kan man bli ännu tröttare av alkohol. Farligast är nog den yrsel som vissa antipsykotika ger, när man reser sig upp. Om man dricker alkohol kan det förvärras och kanske kan man tuppa av och slå sig.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 5 månader sedan #350197 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Syns det att man är sjuk?
Jag har inte på de senaste åren drabbas av yrsel i onyktert tillstånd, däremot i nyktert tillstånd händer det någon gång. Men vi kan i alla fall kanske enas om att alkohol är skadlig för levern i vissa mängder. Hittade ingenting om att psykosmediciner skulle ge fettlever
över huvudtaget. Här en länk.

sv.wikipedia.org/wiki/Fettlever

Vars är världen på väg?