Gruppboende

Mer
5 år 7 månader sedan #1087484 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Gruppboende
Tror att de som bor på gruppbonde varierar från kommun till kommun. Vissa är för friska för att vara inlåsta på avdelning, dessutom kanske de platserna behövs till andra. Är man fara för sig själv eller andra passar dessutom inte en avdelning utan det blir boende på rättspsyk. Tror resten som har svårigheter och behöver begränsad hjälp hamnar på grupp boende oberoende av problem eller diagnos.
Mer
5 år 7 månader sedan #1087486 av Geta
Svar från Geta i ämnet Gruppboende
Många gruppboenden är för utvecklingsstörda eller typ personer med autism.
Mer
5 år 7 månader sedan #1087513 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Gruppboende
Visst är det så Geta. Men ibland uppstår situationer där kommunen inte har platser eller resurser att göra detta även om det är att föredra.Så är det även på vissa avdelningar idag. Deprimerade som behöver lung och ro kan hamna på samma avdelning som maniska och psykotiska patienter. Men det är pga av platsbrist, så fort en plats blir tillgänglig flyttas patienten till rätt avdelning.
Mer
5 år 7 månader sedan #1087514 av Geta
Svar från Geta i ämnet Gruppboende
För 13 år sedan var jag inlagd på en avdelning för psykotiska patienter. Det var hur lugnt som helst.
Mer
5 år 7 månader sedan #1087524 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Gruppboende
Jo det funkar kanske så som det är tänkt på vissa platser och avdelningar.
Men det är främst åt det andra hållet jag tänkte på. Inte placerar man deprimerade på en psykosavdelning. men det händer att det inte finns plats och då hamnar psykotiska,maniska och borderline patienter på en avdelning där personer är deprimerade och i vissa fall självmordsbenägna och behöver lung och ro.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
5 år 7 månader sedan #1087525 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Gruppboende
Geta skrev: För 13 år sedan var jag inlagd på en avdelning för psykotiska patienter. Det var hur lugnt som helst.

Jag har samma erfarenhet. 27:an som den hette var nästan trevlig att vara på. En som annars jobbade på sjukhuset sa att det var lugnare på 27:an än på många andra ställen.

Jag skrev av mig på bloggen, skrev att jag skulle förinta allt liv på jorden om jag hamnar på gruppboende. Men det menade jag ju inte riktigt.

Tack till ispegelland. Det är oftast hög klass på dina inlägg.