Gruppboende

Mer
5 år 7 månader sedan #1087410 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gruppboende
Gruppboende är boende med boendestöd 24 eller 16 timmar om dygnet ibland tillhör en sjuksköterska några gruppboenden. Hyran är hög ofta för att man får betala för gemensamhetslokaler. Vid hög hyra kan man ansöka om handikappersättning för att kompensera för fördyringen.
Mer
5 år 7 månader sedan #1087420 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Gruppboende
Kommer man inte till gruppboende när man har blivit vräkt? Har en kompis som inte betalade hyran och nu är satt på korttidsboende.
Mer
5 år 7 månader sedan #1087421 av Geta
Svar från Geta i ämnet Gruppboende
Det tvivlar jag på.
Mer
5 år 7 månader sedan #1087434 av wasp
Svar från wasp i ämnet Gruppboende
Man kan få KB kommunalt bostadstillägg också. Måste ju ha en summa pengar att leva av trots allt.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
5 år 7 månader sedan #1087452 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Gruppboende
Jag har varit hemma hos en arbetskamrat, han är förståndshandikappad. Han har en helt vanlig lägenhet, men nånstans i huset finns nån slags lägenhet/lokal där det finns personal. Det skulle jag kunna tänka mig, inte på ett boende med ständigt närvarande personal i sjukhuskläder. Bekanten jag var hos i somras har ett litet låst skåp där han har sina mediciner, en anställd kommer och matar honom när det är dags. Förnedrande! Jag diskuterade lite med min kp, bland annat om att jag funderar på att sluta på sysselsättningen. Jag sa som det var, att jag har andra grejer på gång. Jag ska eventuellt åter börja arbeta för en hemlig organisation och då började kp:n prata om gruppboende. Inte bara prata om det, denne sa rakt ut att jag skulle in på boende. Snacka om att överreagera.
Mer
5 år 7 månader sedan #1087454 av Geta
Svar från Geta i ämnet Gruppboende
Personal på gruppboenden har inte sjukhuskläder. De brukar inte vara synliga så ofta. Man bor i vanliga lägenheter.