Summera ditt liv

Mer
4 år 3 månader sedan #1220071 av krokus
Svar från krokus i ämnet Summera ditt liv
Oj, svårt att summera mitt liv!

Jag har alltid varit tokig i hästar, gick på knatteridning som 5-åring, blev kliven på foten av en häst och hade blåmärke där lääänge. Tyvärr hade mamma inte råd att bekosta ridning för mig, förrän jag blev 13. Jag minns att jag köpte ridbyxor på Ellos, inte nog med att de "bara" var knäskodda, de var för stora också. Som gjort för att bli retad, vilket jag blev.

Hur som helst, jag var känslig som barn, grät ofta, gick på BUP som 8-åring, men har inget minne av det alls. Hade mycket ångest som barn, med förstod inte förrän i vuxen ålder att det var ångest som jag lidit av länge.

Som tonåring var jag alldeles för häftig för mitt eget bästa. Det var inte många som förstod sig på mig, med andra ord var jag utfryst och mobbad. Som 15-åring råkade jag ut för ett trauma som har förstört massor, speciellt i kärleksrelationer. Gymnasiet var tänkt som en nystart för mig, men det var svårt att bara glömma och gå vidare, gick inte i terapi heller, vilket jag borde ha gjort. Dessutom sov jag i snitt 4h per natt under flera års tid.

Pga trauma, sömnbrist och betygshets i skolan, var det inte konstigt att jag tillslut fick en psykos. Min egna teori är att jag gick in i väggen superhårt.

Under några år i 20-årsåldern tvingades jag att arbeta halvtid, trots att jag mådde skit. Jag hörde röster, var nedstämd och stressad samt hade mycket ångest. Det var först när jag var 27 som jag fick 100% aktivitetsersättning. Där omkring gav jag upp när det gällde arbete och studier, och därifrån har jag sakta tagit mig upp från mörkret.

Som 29-åring dog min ena själsfrände, han tog sitt liv. Detta gjorde riktigt ont. Bara några veckor senare träffade jag Hinkan första gången. Det var viss synkronicitet där och jag insåg snabbt att hon är en till själsfrände!

För ett år sedan träffade jag min nuvarande sambo. Han får mig att må bra, verkligen ett bra sällskap. Idag har jag 100% sjukersättning och trivs nog rätt bra med det. Ibland vill jag arbeta 25%, men är tveksam till att det går.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 2 månader sedan #1231892 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Summera ditt liv
Jag har försökt bättra mig, men det är svårt. Men jag sa till en person nu i veckan att han är intelligent. Jag försöker vara snäll, men kan inte ändra på den jag är.
Mer
4 år 2 månader sedan #1231899 av memphis
Svar från memphis i ämnet Summera ditt liv
Mitt liv som har varit väldigt långt, trots att jag bara är snart 47 år, har varit en lång berg och dal bana.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1231919 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Summera ditt liv
Mitt liv har varit snårigt och snurrigt. Som liten var jag en äventyrlig krabat där jag ofta råkade ut för olyckor som att trilla ner i brunnar och få en spik genom foten när jag lekte i sandlådan. Båda gångerna hade jag hoppat omkring och inte sett mig för. Andra gånger fastnade jag i en leråker och med tungan i piskställningen.

Som ung vuxen var jag ENSAM mer än något annat. Jag tog min tillflykt till musiken. Min pappa misshandlade mig och var incestuös under tonåren och även senare. Han var ett äckel.

Som vuxen festade jag i alla tänkbara sammanhang. Jag råkade ut för två våldtäkter i 20-årsåldern och det formade min relation till att gilla tjejer istället för killar. Men det hjälpte föga. Jag blev grovt misshandlad av mitt ex när jag var 26 år och höll på att dö i bukhinneinflammation. Dessutom skadades en nerv i min spelhand och jag var tvungen att lära mig på ett nytt sätt att spela. Sjuksköterskan på plastiken sade till mig att lämna gitarren på hyllan. Men då kände hon inte mig.

Även efter allt detta fortsatte jag att tänja gränserna. Musiken var hög, jag var med i flera rock band och festade efter varje spelning. Vi hade fruktansvärt kul och ingen ifrågasatte mitt drickande.

Första psykosen kom vid 14 års ålder som ett resultat av misshandeln och stämningen av dubbelbindningen i min barndom. Men denna gick över av sig själv. När jag var blev jag riktigt sjuk var när jag hade påbörjat min utbildning och det fick mitt gamla liv att dö och det har aldrig lyft igen. Min sjukdom förstörde mitt liv, så är det och ingenting har betytt något efter det.

Jag är emellertid envis och orubblig och det har hjälpt mig oerhört mycket.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Cosmos.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 2 månader sedan #1231921 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Summera ditt liv
Intressant läsning, Cosmos. Vad jobbigt med våldtäkter.
Mer
4 år 2 månader sedan #1231924 av björk
Svar från björk i ämnet Summera ditt liv
Jag levde glad dag som
barn men de tog för givet att
de skulle gå väl trots att allt
känslo mässigt stöd upphört.
Lite känslokargt. Så o sen
parera för att inte tala om dupera så ca 6 år intensiv
med dubbel budskap.

Sen har det i regel blivit en seg misshandel bara för att inte få något att finna