Man ska ha fullt upp

Mer
3 år 4 månader sedan #1305535 av Stoneage
Svar från Stoneage i ämnet Man ska ha fullt upp

Amandara skrev: Den heliga balansen mellan aktivitet och vila. Den känner bara du Fantasio. Du kan be om hjälp av en arbetsterapeut med att se hur du ska dosera krafterna. Det har jag fått hjälp med. Jag fick ett papper där jag skrev ner vad jsg gjorde på dagarna i en vecka. Det kan vara bra att tydliggöra. Du gör ju en hel del, som har med internet att göra. Och så handlar du lunch åt dina föräldrar varje dag. Kan kanske vara bra att tydliggöra VAD DU VERKLIGEN GÖR. För att sen se var när du blir trött och behöver vila.

Det är inte det att du behöver gå till en arbetsterapeut i evigheter. Det gjorde iaf inte jag. Men ett tag för att kolla igenom. Balansen mellan aktivitet och vila. Tydliggöra.

Du gör ju en hel del Fantasio. Det jag tänker på är att du kanske behöver ge dig en klapp på axeln FÖR DET DU VERKLIGEN GÖR. Det kanske räcker för just dig. Är det något annat element du vill ha in i livet?

Sedan, när du gett dig själv en klapp på axeln och så kan du träna på att vara nöjd med det. Jag upplever att du är ganska mörk i ditt sinne. Du behöver, tänker jag, träna på att se ljusglimtar i tillvaron.

När jag var i djup depression för 20 år sen och livet bara var en gråsaggig sörja. Fick jag tipset: skriv ner 3 positiva/bra saker med varje dag. Jag skaffade ett litet block och skrev ner några korta punkter varje dag. Det detta hjälpte mig med var att se....att det fanns glimtar i tillvaron. Att allt inte var becksvart. Det kunde vara att gå och köpa en godispåse. Teckna en bild - jag gav mig i uppgift att göra en blyertsteckning varje dag. Det ledde till att jag engagerade mig själv med att söks motiv. En frukt en kaffekopp en gaffel whatever.

I min grå genomdeppiga dag blev det en vattendroppe som slog i vattnet och spred ut sig som ringar på vattenytan. Jag fick in något positivt i varje dag, hur litet det än kunde vara.

Du har resurser Fantasio. Det har alla och du. Du handlar åt dina föräldrar det är en uppgift du har. Musik, internet och film? Du har Spiran. Du kanske inte behöver ha så mycket mer för just dig.

Men jag upplever att du behöver få in MER LJUS I SINNET. Hur hurtfriskt det än låter så kan man faktiskt träna sig i det.

Ta upp den kastade handsken och TRÄNA DIG I ATT SE BRA/POSITIVA SAKER I VARJE DAG.


:kram