Lever du livet?

Mer
3 år 6 månader sedan #1299019 av memphis
Svar från memphis i ämnet Lever du livet?
Enda felet med att studera är att det kostar pengar, om man tar studielån för att försörja sig. När man jobbar går man plus och man tjänar dessutom pengar till sin pension.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 6 månader sedan #1299042 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Lever du livet?

memphis skrev: Enda felet med att studera är att det kostar pengar, om man tar studielån för att försörja sig. När man jobbar går man plus och man tjänar dessutom pengar till sin pension.


Fast generellt sätt då gäller det att välja rätt utbildning för att få jobb för att gå plus. Det finns inte så många arbeten. Dessutom välja en utbildning som leder till ett bra jobb och gå plus på kanske är inte ett jobb som passar en som är psykisk sjuk. Chansen är stor att man misslyckas. Jag tycker man ska studera det som man verkligen är intresserad av och vill, det man drömmer utan att tänka på att tjäna pengar, högre pensioner och oroa sig för CSN-skulder. CSN-skulder kan man beta av lite smått.

Dessutom kan man väl studera på ersättning från försäkringskassan då man skaffar ett intyg från läkaren på sin psykmottagning till sin handläggare från FK att man aldrig kommer kunna jobba, men studera går bra och därför bör behålla sin ersättning trots man studerar. Det gjorde jag när jag skulle studera och det fungerade.
Mer
3 år 6 månader sedan #1299043 av memphis
Svar från memphis i ämnet Lever du livet?
Ja om det gick att studera med sjukersättning kvar skulle jag nog testa det, när jag flyttar till stan. Enligt Skellington kan man studera med sjukersättning om man fått den före 2008 (tror jag det var).
Mer
3 år 6 månader sedan #1299047 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Lever du livet?
Kanske man kan plugga när man på pension också. Ska faktiskt ta och kolla det!
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 6 månader sedan #1299051 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Lever du livet?

memphis skrev: Ja om det gick att studera med sjukersättning kvar skulle jag nog testa det, när jag flyttar till stan. Enligt Skellington kan man studera med sjukersättning om man fått den före 2008 (tror jag det var).



Jo innan 2009 sista året blir som du säger 2008. På 2009 och senare får man inte studera vid sjukersättning. Men jag pratade formellt och hövligt och vänligt och trevligt och korrekt till min handläggare när jag pratade om intyget från läkaren och frågade om det gick bra och så och att jag har ett intyg jag kan skicka till henne så sa hon ja det går bra att du studerar. Jag fick min sjukersättning 2012 nånting sånt.
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1299081 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lever du livet?

Cosmos skrev: Att studera är aldrig fel! Lyssna inte på Admin som är bitter på hur hans studier inte ledde fram till ett bra jobb. Jag har pluggat många år av mitt liv och har inte ångrat en dag trots att jag inte har kunnat jobba i den utsträckning jag kanske velat. Arbete är överskattat, de flesta jobb blir tråkiga efter ett tag.

Har jobbat som akademiker i 17 år med ett till synes mycket bra jobb, som jag inte trivdes med. Sedan 9 år med lite sämre akademikerjobb.Inte kul det heller. Tycker inte att ett akademikerjobb idag ger någon ekonomisk vinning, inte särskilt intressant och givande heller. Sjukersättning är mycket trivsammare och intressantare än att jobba som akademiker. Har man diagnos skall man bara studera om det är utan studielån. Bara 8 % jobbar. Den stora nyttan av akademiska studier är att studielånen är låga så man tvingas lära sig leva snålt och det är den viktigaste nyttan av utbildningen idag. För 50 år sedan var dock lönerna mycket högre.
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Admin1.