Det största tabut

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 3 månader sedan #1312754 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Det största tabut
Ja, det är en bra idé. Idag hämtade jag ut en apodosrulle. Fanns två att hämta eftersom jag varit inlagd och den kasserades. Jag har fått Movicol utskrivet mot trög mage, fast det uppträder främst när jag är inlagd. Ökar risken att göra i brallorna.
Mer
3 år 3 månader sedan #1312758 av krokus
Svar från krokus i ämnet Det största tabut
Oj! Laxermedel!

Annars tycker jag att Inolaxol (bulkmedel) funkar vid förstoppning. Det är pulver som blandas ut med filmjölk (eller yoghurt). Viktigt är att dricka mycket. 
Mer
3 år 3 månader sedan #1312763 av memphis
Svar från memphis i ämnet Det största tabut
Jag har provat flesta vanliga mediciner mot förstoppning men inget som hjälper. Det är quetiapine jag blir förstoppad av. Har varit förstoppad i flera år, det är normaltillstånd.
Mer
3 år 3 månader sedan #1312766 av Geta
Svar från Geta i ämnet Det största tabut
Diabetesmedicinen Metformin hjälper mot förstoppning.
Mer
3 år 3 månader sedan #1312804 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Det största tabut

memphis skrev: Jag har provat flesta vanliga mediciner mot förstoppning men inget som hjälper. Det är quetiapine jag blir förstoppad av. Har varit förstoppad i flera år, det är normaltillstånd.
 

Prova Inolaxol har den, bryt av pappersförpackningen häll två gånger ut granulatet på en sked svälj med vatten. Var tidigare rejält förstoppad och visste inte ens att det berodde på Quetiapine tills Medlemen IngridMarie skrev det på viska.se. Jag fick det utskrivet av psykiatriker vilket är noterbart då det är strikt uppdelat mellan psykiatri och somatiken. Inolaxol är dosförpackat och en om dagen tar du. Att jag skrev två gånger är för att annars blir det för mycket på en vanlig matsked. Samt Ignorera inte nödigheten utan sök dig till närmaste toa när det är dags.

Ingen fara om du lyder magen hemma men ute om du ignorerat magen blir det bråttom, sent ute lyd ändå magen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 3 månader sedan #1312924 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Det största tabut
Tydligen finns inga kliniska studier gjorde på hur förstoppning av antipsykotika skall behandlas. Man får testa de mediciner som finns.