Militärtjänstgöring

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1204953 av Fantasio
Jag klarade mönstringen galant, fick flera utbildningar att välja bland. De ville ha mig till telegrafist på Gotland i ett år. Jag valde det närmaste stället och den kortaste tiden: 10 månader på I4 i Linköping som e-signalist.

Kallades du till till mönstringen? Fick du frisedel? Gjorde du lumpen? Om man är psykiskt sjuk blir det väl ingen tjänstgöring, sånt upptäcker de som håller i mönstringen. Jag var (relativt) frisk på den tiden.
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Fantasio.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204958 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Militärtjänstgöring
Jag mönstrade, radaroperatör på Arthur. 11 månader. Därefter sju år i Hemvärnet. Fick inte göra utlandstjänst för jag var psykotisk i slutövningen. Trodde jag släppts ner från flygplan i Arabien. Pratade om kameler, vattenpipor och vattenkruset på huvudet...
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1204960 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Militärtjänstgöring
Jag har gjort lumpen. Efter repövningar och krigstjänstgöring utomlands blev jag löjtnant. Hade jag ryckt in en gång till hade jag blivit kapten. Efter krigstjänstgöring flyttas man upp ett steg. Mitt betyg efter krigstjänstgöringen var högt och jag fick 3 medaljer från tre olika länder, däribland Sverige.
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204961 av Geta
Svar från Geta i ämnet Militärtjänstgöring
Har bara blivit uttagen till civilförsvaret men jag tackade nej, då jag tyckte att jag var för sjuk för uppgiften.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 5 månader sedan #1204962 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Militärtjänstgöring
Inte illa, Admin1! Jag var med på en övning i september och oktober 1993 som hette "Orkan". Vi var i Södertälje, Nynäshamn och Ösmo. En av de större övningar som hållts. Jag har kvar en tidning som trycktes till den övningen, det är därför jag minns namnet på den. Jag fick flyga helikopter. Den lilla helikoptern med plats för en passagerare var roligast. Den gömde sig bakom träd, sedan steg den och jag skulle mäta avståndet till rök från granatnedslag. Vi gömde oss bakom träden för fienden. De sköt hål på brandsläckare, man observerade det som kom ut ur den. "Röken". Sedan har jag varit i Älvdalen i det militära.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204964 av memphis
Svar från memphis i ämnet Militärtjänstgöring
Jag var hela tiden glad att jag var tjej så att jag slapp lumpen. Så var det på den tiden. Jag tror det kanske gick att göra lumpen som tjej, men det var ingen jag kände som gjorde det iaf.