Militärtjänstgöring

Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1204965 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Militärtjänstgöring

Admin1 skrev: Jag har gjort lumpen. Efter repövningar och krigstjänstgöring utomlands blev jag löjtnant. Hade jag ryckt in en gång till hade jag blivit kapten. Efter krigstjänstgöring flyttas man upp ett steg. Mitt betyg efter krigstjänstgöringen var högt och jag fick 3 medaljer från tre olika länder, däribland Sverige.

Gratulerer. Admin1! Mange tjenestegjorde i Libanon, husker jeg. Var det aktuelt med en karriere i forsvaret?

memphis skrev: Jag var hela tiden glad att jag var tjej så att jag slapp lumpen. Så var det på den tiden. Jag tror det kanske gick att göra lumpen som tjej, men det var ingen jag kände som gjorde det iaf.

Det er en slags diskriminering i det. I dagens Norge er det verneplikt for begge kjønn, men en større andel får fritak.
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204968 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Militärtjänstgöring
Jag hade nog kunnat få ett jobb i försvaret med grad överste, men jag var egentligen inte intresserad av det. Det var för lite frihet i försvaret för att passa mig. Jag vill vara fri.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204973 av Drummer
Svar från Drummer i ämnet Militärtjänstgöring
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 5 månader sedan #1204979 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Militärtjänstgöring
Min farbror var Överstelöjtnant i flygvapnet. Han var stridspilot, men efter en viss ålder får man inte fortsätta flyga.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204982 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Militärtjänstgöring
Tror gränsen gick vid 50 år. Många blev sedan trafikpiloter hos SAS. Stridspiloterna var eliten i det militära. De skulle ta första striden.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204984 av memphis
Svar från memphis i ämnet Militärtjänstgöring
Om jag fick valet att göra lumpen idag, skulle jag satsat på pilot i såna fall, gratis utbildning. Men jag är snart 47 år, inte aktuellt.