hackare på datorn - blä

Mer
11 år 1 månad sedan #563261 av Geta
Svar från Geta i ämnet hackare på datorn - blä
Jo, jag har också funderat på om de ringer för att kolla ifall man är hemma. Men det är inte troligt. Inte kan det
finnas så mycket att stjäla mer än datorn i min lägenhet. En tjock-TV vill väl ingen ha idag. Jag bor inte i något
förmöget område.

Före jul hade jag besök av en kvinna från Polen tror jag. Hon sålde utskurna saker i trä. Tidigare har de sålt tryckta
tavlor. Även efter jul ringde det på en man med en plastpåse. Då öppnade jag inte. Det är så svårt att se i dörrögat.
Det stod i tidningen före jul att det var en hel grupp som bodde i en stugby och som var ute och sålde saker.
Mer
11 år 1 månad sedan #563265 av Jesus/magnus
njeao det funkar ju?

åsså ere ju andligt?

John 8:31-32.
Mer
11 år 1 månad sedan #563266 av Geta
Mer
11 år 1 månad sedan #563267 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet hackare på datorn - blä

Admin1 skrev: Gjorde du något med din dator så killen som ringde fick tillgång till din dator?

Ja.....han guidade mig hur jag skulle göra, alltså vilka kommandon jag skulle skriva in på datorn.......och hips vips hade han full kontroll över min dator! Men något hade hänt med datorn redan INNAN detta hände..... de hade tagit sig in i min dator eller hur det nu hänger ihop..... så de kunde lägga ut en loop när jag klickade på explorer och där jag inte kom ut på nätet utan kom till en blå sida där det bla stod att datorn höll på att krascha..... (nu funkar den finfint).

Men ja..... jag var högst delaktig i overtaken........för jag trodde det var microsoft support jag pratade med...... jag litade alltså på snubben - fast jag borde veta bättre!!!!!!
Mer
11 år 1 månad sedan #563268 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet hackare på datorn - blä
Jag har också blivit uppringd av "Windows Support". Det kan de kalla sig, det är inte olagligt att supporta Windows. Dock kommer de INTE från Microsoft som har sagt att de ALDRIG ringer slutkunder. Det gör bara tjuvar och bedragare. De får nog telefonnumret från Eniro eller liknande nummerbyråer. Har du hemligt telefonnummer, Amandara?

När de ringde mig så sa de att min dator skulle krascha snart och att de ville hjälpa mig med det. Det trodde jag inte på. Då sa de att min dator rapporterade till dom att jag hade virus. Då kontrade jag med att fråga om de hade min dators IP-nummer i listan. De hade han inte! (Det borde han haft om han varit från Micromjuk). Han ville bevisa för mig att han visste vilken dator jag hade och ville att jag skulle skriva in ett kommando genom att trycka Flagga+R (för att få upp möjligheten att Köra ett program) och sedan skriva ett kommando. Jag tvekade. Men, skrev kommandot och fick upp en lång lista på filändelser. Den sista av dom läste han upp på knagglig engelska och den stämde. Vad jag inte visste då, var att det står samma siffror där oavsett vilken Windows-dator man har!! Där blev jag lurad. Dock hade han inte gjort något farligt i min dator ännu, men det kom härnäst: Han ville att jag skulle skriva in en www-adress. Det vägrade jag. Såna sidor kan vara smittade med virus och kanske kan inte mitt antivirusprogram känna igen det heller. Så då sa jag NEJ, TACK och då blev han otrevlig och upprepade att min dator skulle krascha snart. Det tror jag inte, sa jag och fick rätt. Den har gått fint. Hade jag skrivit www-adressen hade jag varit rökt.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
11 år 1 månad sedan #563269 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet hackare på datorn - blä

Geta skrev: www.svt.se/nyheter/sverige/varning-bedra...atorhack-via-telefon

Exakt det var det som hände.......... :(