Vad ska jag göra

Mer
4 år 4 månader sedan #1211911 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad ska jag göra
Hur går det att dela lägenhet med din pappa? Förresten tvång i öppenvård brukar vara kort tid en månad, så du slipper nog den snart.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1212304 av mormor1
Svar från mormor1 i ämnet Vad ska jag göra
Det måste varit nån idiot som satte diagnosen. Nåt sånt dumt kan bara en hjärndöd människa göra. Jag förstår inte hur jag kunde få den när jag inte har haft några "bisarra" vanföreställningar. Jag hade funderingar på om det var något med radion. Jag var ung på den tiden och det hade varit mycket med en del "kändisar" eller snarare personer som jobbade lite i tv och radio. Bla fick jag ett samtal hem efter att ha skickat ett mail till en person. Jag tror fick ångest av det och på den vägen är det. Att vara avslyssnad är ett möjligt men otroligt scenario. Hade nån försökt argumentera emot det hade jag nog erkänt att det antagligen inte var sant. Två klara anledningar till att jag inte skulle ha någon schizofrenidiagnos.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by mormor1.
Mer
4 år 4 månader sedan #1212579 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad ska jag göra
Det finns schizofreni utan vanföreställningar t.ex schizofreni simplex där negativa symptom dominerar. Typiskt är förlust av arbetsförmåga och förmåga att umgås med folk.
Mer
4 år 4 månader sedan #1212588 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Vad ska jag göra
Jag är/var i liknande situation... Säger bara som antytts tidigare... Gå för egen maskin, klarar du inte det spelar det ingen roll...

Spontant så känner jag att diagnoser och dylikt inte spelar någon roll rent praktiskt. Men har du behov av att bo på LSS och har ätstörning och har problem som du inte kan övervinna.,.. Grejen är ju den att dom som bor på LSS ska ha väldigt nedsatt arbetsförmåga..

Såg nyss en idê om hur vi funkar där detta problem kan uppstå.. Delar inte med mig av den då det inte finns fog för det :)...
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1212601 av mormor1
Svar från mormor1 i ämnet Vad ska jag göra

Admin1 skrev: Det finns schizofreni utan vanföreställningar t.ex schizofreni simplex där negativa symptom dominerar. Typiskt är förlust av arbetsförmåga och förmåga att umgås med folk.

Men jag ska ha paranoid schizofreni och bli misstänksam och hotfull.. Men mitt problem är att jag vill bli av med öpt och medicin och frågan är om den typen av schizofreni berättigar allt tvång.

Ok bra jag har schizofreni simplex. Men mitt problem är att jag vill bli av med öpt och medicin och frågan är om den typen av schizofreni berättigar allt tvång. Och hur skiljer man den typen av schizofreni från andra liknande tillstånd? Det är medicinen som är det viktiga här samt flera episoder på sjukhus när jag slutat ta medicin och personalen har slagit larm och sagt att jag varit hotfull.

Klanggedin skrev: Jag är/var i liknande situation... Säger bara som antytts tidigare... Gå för egen maskin, klarar du inte det spelar det ingen roll...

Spontant så känner jag att diagnoser och dylikt inte spelar någon roll rent praktiskt. Men har du behov av att bo på LSS och har ätstörning och har problem som du inte kan övervinna.,.. Grejen är ju den att dom som bor på LSS ska ha väldigt nedsatt arbetsförmåga..

Såg nyss en idê om hur vi funkar där detta problem kan uppstå.. Delar inte med mig av den då det inte finns fog för det :)...

Kan och kan. Jag har inte och har aldrig haft något jobb. Jag kunde plugga på universitet när jag enligt dom skulle varit i en "prodromalfas" alltså åren innan jag fick diagnosen. Det tror jag inte dom är medvetna om. Jag hittade i några papper "Det visar sig att han inte har ett intelligenshandikapp" som om det var väntat när jag i själva verket pluggade på den tiden. Jag har aldrig sagt att jag behövde bo där. Det är väl något dom säger att man måste flytta dit för att dom vill ta kontrollen över ens liv.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1212617 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Vad ska jag göra

aaabbbrkc skrev: Kan och kan. Jag har inte och har aldrig haft något jobb. Jag kunde plugga på universitet när jag enligt dom skulle varit i en "prodromalfas" alltså åren innan jag fick diagnosen. Det tror jag inte dom är medvetna om. Jag hittade i några papper "Det visar sig att han inte har ett intelligenshandikapp" som om det var väntat när jag i själva verket pluggade på den tiden. Jag har aldrig sagt att jag behövde bo där. Det är väl något dom säger att man måste flytta dit för att dom vill ta kontrollen över ens liv. Samma sak skriver dom nu gång på gång "bor själv utan kommunala insatser" "bor själv utan kommunala insatser" som om det var så remarkabelt.

Liknande för mig då... Har diagnosen schizofreni, paranoid typ.. Uppvisar inte heller förståndshandikapp... Hur gammal är du? Jag har läst om "mognadsfaser" som t.ex. pubertet etc...
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Admin1.