luften vibrerar

Mer
12 år 11 månader sedan #400298 av Karin
Svar från Karin i ämnet luften vibrerar

Admin1 skrev: Karin,

Vad är det för medicin, som du håller på och trappar upp? De antipsykotika som man brukar trappa upp är Abilify och Seroquel. När man är nära en psykos, så brukar man ha stora sömnsvårigheter. Det preparat, som hjälper bäst då mot sömnen är nog Nozinan. Nackdelen är att man kan trött av det. När man får antipsykotika så förbättras ofta sömnen. Första veckan med Risperdal t.ex så söver man längre och bättre än normalt.


Det är Fluanxol jag trappar upp nu. Står även på Citalophram och har Atarax och Lergigan + Stesolid. Till natten Propavan... Känner mig som ett vandrande apotek! Grejen är att jag när jag börjar må bättre (kommer in i en bättre period) så slutar jag ta medicinerna, och så dimper jag ner i svarthålet med allt vad det innebär. Vet ju att jag inte ska hålla på så, men ibland liksom försvinner allt tänk och jag får tillsagt att jag inte ska ta tabletterna för dom är farliga, att dom skadar mig... (röster och en sprängande ångest i kroppen).
Läkarn vill sätta in Seroquel på mig, men eftersom min son käkat den och blev så dålig (massa biverkningar) så vågar jag inte ta den. Har ätit så många sorters mediciner nu, och jag tror att alla blandningar - jag menar, dom är ju riktade var och en för sitt område, som ångest, sömntabletter, dämpning av röster o syner, mot mani osv osv - kanske tar ut varann? Äsch, jag vet inte själv hur jag ska förklara hur jag tänker. En sak är iaf säker - jag önskar att jag kunde vara medicinfri för evigt - men det kommer aldrig att ske, det vet jag, eftersom jag dimper totalt när jag miss-sköter mig...

Kram till er alla viskare där ute!
Mer
12 år 11 månader sedan #400400 av koi
Svar från koi i ämnet luften vibrerar
Jag äter också Fluanxol, har 4 mg nu. Jag hade jätteproblem med röster i januari, februari men det har blivit bättre och bättre. Mycket beroende på att jag gjorde som Nissegossen sa. Jag sjöng med i huvudet och överröstade... eller snarare gav inget utrymme för rösterna. I början hade jag problem för att min "skyddsängel" kanske jag ska kalla honom eftersom han aldrig lämnar mig, behövde uppfostras lite för han var högljudd och överröstade andra människor runt mig. Jag trodde det aldrig skulle bli bättre men det blev det.

Sömnen är jätteviktig. Om jag inte kan somna på kvällen utan ligger vaken så börjar jag se saker. Sömnen är jätteviktig! Just nu sover jag jättedåligt, men jag har precis slutat med Mirtazapin så jag får se hur länge jag står ut med att vakna varje timma.
Mer
12 år 11 månader sedan #400411 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet luften vibrerar
Fluanxol tillhör den gamla typen av antipsykotika, men har viss antidepressiv effekt och effekt mot ångest. Vad gäller den antipsykotiska effekten, så är nog Risperdal, Zyprexa och Trilafon ungefär 20 % bättre. Om du blir sämre när du slutar med Fluanxolen, så är det nog bäst att du fortsätter med den. Om du inte vill sluta med Fluanxol, så finns Fluanxol att få i depåinjektioner.
Mer
12 år 11 månader sedan #400643 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet luften vibrerar
Jag tar Cipramil och Trilafon på morgonen..sen vid fem Trilafon och till natten Zypreza 30 mg men behöver ändå min sömnmedicin dos för att överhuvuftaget somna...om jag märker att jag ej somnar får jag panik och om jag ej tar sömnmedicin kommer alla mardrömmar röster och syner det är ett rent helvete :cry:
Mer
12 år 11 månader sedan #400653 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet luften vibrerar
killergirl,

Eftersom du använder både Trilafon och Zyprexa, så antar jag att du får dålig effekt av bara ett preparat. Clozapine eller Leponex har bäst effekt av alla antipsykotika och är effektivare än både Trilafon och Zyprexa. Har du provat Leponex eller Clozapine?
Mer
12 år 11 månader sedan #400713 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet luften vibrerar
Nej men vi pratade om medicin byte idag...Men i och med att jag nyligen gått igenom op.Så skall vi ta det i sommar stället då min sambo har semester...Brukar alltid vara jobbigt med medicin byte man kan bli rent virrig och må dåligt..Min sambo oroar sig då och kan ej jobbba när han oroar sig...så vi skall försöka i sommar...minns ej vad preperatet hette men det var något nytt....