Antipsykotika och sexlust

Mer
10 år 3 månader sedan #639466 av Geta
Svar från Geta i ämnet Antipsykotika och sexlust
Det kan vara skönt att inte ha så stor sexlust. Det blir lugnare så. :grandpa
Mer
10 år 3 månader sedan #639498 av Nissegossen
Hej och välkommen!

Det har sagts saker här som jag håller med om. Som kvinna blir du hjälpt av både Rosenrot och testosteron, på testosteron växer klitoris samt att du får ca 10 bra år. För män, ajabaja, testosteron används på fängelser för att slå ut den manliga produktionen av testosteron, med påföljd att mannen sedan inte kan producera testosteron själv och då faller hans lust på att begå sexualbrott. Han kan helt enkelt inte få stånd. En kvinna kan få testosteron, prata med din Gynläkare.

Det att du saknar sexlust beror också på om du har sex regelbundet/har partner, annars kan lusten gå ned. Det beror nog även på sjukdomen som sådan och medicinerna och antidepressiva mediciner skall vi bara inte tala om då de dödar sexlusten hos kvinnor.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 3 månader sedan #639537 av Sanna85
Svar från Sanna85 i ämnet Antipsykotika och sexlust

islaa skrev: Har schizoaffektivt syndrom. När jag är manisk och deprimerad saknar jag sexlust. Vid mani får jag nog inte ro och det är så mycket annat som lockar. Vid depression är det väl ganska självklart. Kan tänka mig att negativa symptom också gör att man saknar motivation. Du tror inte att det är något sånt? Har du varit i s.k neutralt stämningsläge och känt av hur det är då?


Jag har funderat på om det kan bero på att jag är nedstämd, men det är ju avsaknad av sexlust som gör mig nedstämd. Jag är inte deprimerad egentligen. Det har också gått så pass lång tid så det verkar mer troligt att det är medicinen, även om abilify inte ska ha några sådana biverkningar. Jag har bytt till fluanxol, men det har inte blivit någon skillnad än i alla fall. Känns som det inte spelar roll vad jag har för medicin, alla dödar ju sexlusten för mig. :(
Mer
10 år 3 månader sedan #639538 av Sanna85
Svar från Sanna85 i ämnet Antipsykotika och sexlust

islaa skrev: Jag upplever det som att man behöver mer stimulans och kanske får "tvinga" sig lite i början innan man kommer igång. Inte avvisa på en gång utan försöka gå sakta fram. Onani på egen hand kan nog hjälpa en att öka sexlusten med. Dejtade en hypersexuell kille med ADHD som pratade med sin psykolog om att han tyckte att det var jobbigt att behöva onanera så mycket och psykologen rekommenderade där att han skulle trappa ner sitt onanerande om det störde honom. Kanske går det att göra tvärtom, trappa upp.


Ja, men det är ju svårt när man inte har någon lust alls. Då är det snarare obehagligt att onanera. Man känner ju ingenting och kan inte få orgasm.
Mer
10 år 3 månader sedan #639540 av islaa
Svar från islaa i ämnet Antipsykotika och sexlust
Det är så illa alltså. Jag står på Abilify, Lamictal och Lyrica och den biverkan jag har är svårighet att uppnå orgasm även om det går med mycket jobb. Det är i hög grad lyrican som ställer till det hos mig. Jag vet inte vad mer jag kan säga eller råda till..
Mer
10 år 3 månader sedan #639543 av Sanna85
Svar från Sanna85 i ämnet Antipsykotika och sexlust

Isa-Alise skrev: Både symtom och medicinbiverkningar kan minska sexlusten. Depression kan minska den avsevärt. Risperdal minskar sexlusten, jag hade den medicinen under 8 år och det första året upplevde jag mig vara helt asexuell, dvs könslös. Men med Abilify är driftslivet normalt. Mediciner påverkar olika mycket. Men även med Risperdal förbättrades lusten efter något år, och det gick att leva i en relation med ett normalt sexliv. Den relationen pågick i 12 år, så det var inte bara när jag var nykär som det fungerade.

Ha förströstan på att det blir bättre! Tala med din läkare om problemet, de brukar vara förstående och föreslå något, kanske en medicinminskning eller medicinbyte.


Alla säger att abilify ska vara så bra, men jag hade ingen sexlust när jag tog den. Det var ju därför jag bytte nu till fluanxol. Men det låter ju hoppfullt när du säger att din lust förbättrades efter något år även när du hade risperdal. Det kanske ger sig med tiden för mig också med fluanxol eller om jag byter till en annan medicin. Jag kanske är för otålig, men det är verkligen tråkigt att inte ha någon sexlust.