Antipsykotika och sexlust

Mer
10 år 3 månader sedan #639603 av Nissegossen
Om det kan vara någon tröst är du inte ensam. Jag gjorde ett sök på Google och fick hur många svar som helst jag sökte på "jag är kvinna och känner ingen sexlust" och här är sökresultatet; www.google.se/search?hl=sv&sour ... ogle&gbv=1

forum.mammapappa.com/viewtopic.php?f=15&t=37336

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 3 månader sedan #639740 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Antipsykotika och sexlust
Det du kan göra är att be läkaren mäta ditt prolaktin för att se om det är för högt. Om det är för högt kan man byta till annat preparat eller lägga till östradiol för att sänka prolaktinet. Avslappningsövningar kan vara bra eftersom stress kan höja prolaktin också.
Mer
10 år 1 månad sedan #653630 av Sanna85
Svar från Sanna85 i ämnet Antipsykotika och sexlust
Jag tänkte följa upp den här tråden med att berätta hur det har gått.

Jag har nu provat fluanxol, haldol och zeldox för att försöka få tillbaka sexlusten, men ingen av de medicinerna gav mig den tillbaka. Det verkar svårt att hitta något antipsykotika som inte ger mig den biverkningen. Jag har också provat zyprexa, risperdal och abilify och det var samma sak med dem. Så jag har bestämt mig, i samråd med läkaren, att jag inte ska ta något antipsykotika alls (Jag har andra mediciner, lithium och lamictal). Livet är inte värt att leva utan sexlust tycker inte jag. Man måste kunna njuta av livet. Så jag riskerar hellre att bli sjuk igen än att varje dag vara nedstämd på grund av att jag inte har sexlust. Men jag ska göra allt för att upptäcka i tid om jag håller på att bli sjuk igen. Mina psykoser föregås alltid av mani och jag för sömndagbok för att upptäcka om jag börjar sova sämre och börjar bli manisk. Så jag hoppas kunna undvika att bli sjuk genom att övervaka mig själv. Om jag märker att jag börjar bli manisk ska jag ta zyprexa som akutmedicin. Läkaren sa att den verkar snabbare än abilify som jag helst hade velat ha som akutmedicin. Jag går upp i vikt av zyprexa men inte av abilify. Fast jag behöver förhoppningsvis inte ha den så länge, bara tills manin går över.

Så nu provar jag denna strategin. Får hoppas att jag kan upptäcka i tid om jag håller på att bli sjuk.
Mer
10 år 1 månad sedan #653653 av Nissegossen
Lycka till! :hjärta

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 1 månad sedan #653697 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Antipsykotika och sexlust
Hoppas det går vägen. Du skulle ju kunna använda omega-3 genom att äta sill eller lax fyra gånger i veckan. Kanske kan det ge visst psykosskydd. Nu har du schizoaffektiv, så psykoserna är inte lika handikappande som vid schizofreni, men de schizoaffektiva psykoserna är nog de värsta psykoserna, eftersom man kan bli väldigt stökig, så det kan ge problem.
Mer
10 år 1 månad sedan #653771 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Antipsykotika och sexlust
Jag har Abilify och hög sexlust nu, men det är nog för jag är hypoman? Jag har också schizoaffektiv.