Blir hjärnan återställd efter slutat med Abilify?

Mer
6 år 10 månader sedan #954397 av Gardenia
Hej Ispegelland! Gäller detta narkotika eller också neuroleptika att det tar tid för hjärnan att återhämta sig? Hade såna hemska biverkningar för några veckor sedan och min hjärna känns fortfarande omtumlad, som om jag fått en rejäl hjärnskakning efter den senaste injektionen på 400 mg.
Mer
6 år 10 månader sedan #954401 av memphis
Ja, tror att det tar tid efter medicinen också, men att tiden för återhämtning blir kortare om man som du inte medicinerats under lång tid. Då behöver det nog inte ta så lång tid för din hjärna har inte omformats än. Det är också därför du kan likna situationen med en baksmälle-effekt i huvudet. Fortsätter du medicinera kommer det att normaliseras o du känner dig normal.
Mer
6 år 10 månader sedan #954404 av Geta
Men man får inte förglömma att det är psykosen som ställer till det i hjärnan.
Mer
6 år 10 månader sedan #954410 av memphis
ja så är det ju verkligen. det blir ett kaos och ohållbart att fortsätta så. jag har inget emot att äta mediciner. det är en bra hjälp att ha o i många fall den enda tillgängliga hjäpen. en del är väldigt rädda för mediciner o tycker det är obehagligt att ta dem. det är ju olika hur det känns.
Mer
6 år 10 månader sedan #954412 av Carmen Al Kebab
Ja, med alla mediciner blir man "återställd" efter 2 veckor... Sprutor kan dock ta upp till 1,5 månader att få bort, problemet med Abilify är att det tar dubbelt så långt tid att få bort Abilifyn, därför ska man ta tabletter först för att se ifall man klarar av Abilify... Om jag får gissa, räkna med 2-3 månader om du tog sprutor.

Jag lovar att du blir återställd av Abilify, men Abilify är en av dessa antipsykotika som tar längst tid att bli återställd, särskilt med sprutor.

Jag har testat Abilify, jag vet, men räkna med 2-3 månader om du tog sprutor.
Mer
6 år 10 månader sedan #954415 av Inwatto
Nej, man blir inte återställd. Glöm inte att du fått injektionerna av en anledning: hjärnan hade spårat ur och behövde dämpas. Detta lagar inte medicinerna. De bara dämpar effekterna av felet så man kan funka normalt i samhället. Man blir av med medicinens effekter efter en tid, om man slutar, ja, men återställd blir man inte. I vissa fall, om man slutar mycket försiktigt med antipsykotika och undviker "dopaminrusning" (något som lätt händer eftersom det finns mer oanvänt dopamin i hjärnan då receptorerna delvis blockerats), kan man klara sig utan medicin. Det finns nog ingen som sitter här på Viska som kan vittna om det, för de jobbar och har aktiva liv, men det finns fall då patienter blivit friskskrivna. Helt kört är det inte.

Prata inte med hat i munnen!