Blir hjärnan återställd efter slutat med Abilify?

Mer
6 år 10 månader sedan #954424 av Richard
Jag läste det här (möjlig scientolog-varning):
adhd-npf.com/mindre-hjarna-pa-rekordtid-medicinen-finns/

Schizofreni medicinen Haldol – tar priset!

”Detta är den snabbaste förändringen i hjärnvolym någonsin sett, säger Andreas Meyer-Lindenberg, professor i psykiatri vid Heidelberg Universitetet i Mannheim, Tyskland.”

Många droger har beskrivits som svåra konkurrenter till detta ädla uppdrag, men som vi alla vet finns det oftast bara en verklig segrare. När det gäller den ädla konsten att minska ned på hjärnans eller den neuronala volymen kan vi nu kora en värdig vinnare Haldol! Eller Haloperidol som det aktiva ämnet heter. Vi har ställt frågor till 1177 om Haldol både en och två gånger om påståenden som att medicinen inte framkallar något beroende och vad det kan tänkas ha för vetenskaplig grund men aldrig fått vetenskapligt svar på frågan. Däremot flera obekräftade påståenden. Intressant nog är det flera som tänker i liknande banor bland annat: Science and Nuts som tar upp frågeställningen med att belysa några av den senaste tidens skriverier om preparatet, med att citera Nature News


Jag har ätit Haldol i ca 15 år o märkt att jag blir dummare o minns sämre. Men min psykiater förnekade det när jag frågade om det krymper hjärnan. Han dog för några månader sedan i Parkinson, bara runt 70 år gammal. Han kanske skrev ut för mycket Haldol åt sig själv? Man kan få Parkinson av neuroleptika.

Jag har gjort en CT-scanning innan jag började med Haldol. Kan man begära en ny nu efter de 15 åren, för att se om ens hjärna har krympt?
Mer
6 år 10 månader sedan #954426 av memphis
frågan är om man blir dummare, eller bara långsammare? och vad som beror på sjukdom eller mediciner. jag kan också säga att jag efter 15 års mediciner inte känner mig särskilt rapp i huvudet men tycker inte att mitt tankeinnehåll är dummare bara det att jag inte är så intresserad av att förmedla det till andra på ett sätt. men väldigt intelligenta människor har alltid varit mer snabbtänkta än mig. men, som du Richard känner jag mig annorlunda nu än innan jag blev sjuk, då var jag "med" på ett annat vis o inte så inbunden.
Mer
6 år 10 månader sedan #954431 av Richard
Jo, det har du helt rätt i. Vet inte vad som beror på sjukdom eller medicin. Kanske "dummare" var fel ord, men jag är betydligt slöare i huvudet än för 15 år sedan. Eller ibland i alla fall, normalt flyter det bara på. Men nån gång kan jag öppna webbläsaren o sen ha glömt bort vad jag skulle googla på, eller vilket bokmärke jag skulle gå in på.
Mer
6 år 10 månader sedan #954436 av Undrande

Richard skrev:
Jag har gjort en CT-scanning innan jag började med Haldol. Kan man begära en ny nu efter de 15 åren, för att se om ens hjärna har krympt?

Ja, DM/MRT hellre men absolut!
Mer
6 år 10 månader sedan #954467 av cecilia76
Kan också instämma med att jag är mer långt borta nu jämfört med för tolv år efter psykos. Det beror delvis på att jag accepterar mig som sjuk och hoppar de där
Chanserna att söka kontakt och utmärka mig på positiva och jämlika plan.Beror inte på mediciner.
Mer
6 år 9 månader sedan #954474 av Gardenia
Nu har det gått 1,5 månader sedan den senaste sprutan med Abilify, har fått tre injektioner. Känner mig långsammare och slöare i huvudet samt i kroppen än innan jag började med medicinen, måste bero på att jag har kvar medicin i kroppen pga så lång halveringstid? Innan jag började med medicinen var jag mycket mer snabbtänkt och kände mig "smartare" än vad jag gör idag. Därför vill jag sluta med medicinen och hoppas på att min hjärna blir som vanligt igen, känner mig personlighetsförändrad.