Blir hjärnan återställd efter slutat med Abilify?

Mer
6 år 9 månader sedan #954515 av Admin1
Abilify har en nervskyddande effekt, som gör att färre nervceller dör än hos en vanlig person. Det är psykoser, som är farliga och kan ge handikapp. Ju färre psykoser du har desto bättre. Risken att dö är 15 % större utan antipsykotika än med antipsykotika. Under psykos kan man begå självmord eller dö av vårdslöshet i olycksfall. Efter psykos kan depression komma, så du kan ha en depression också. Sedan ger psykosen problem med minne och koncentrationsförmåga, som gör det bl.a svårt att arbeta. Efter psykosen kan man få dyslexi med lässvårigheter.
Mer
6 år 9 månader sedan #954535 av Gardenia
Vad händer om man tar Abilify fastän man inte är riktigt psykotisk då?
Mer
6 år 9 månader sedan #954543 av Admin1
Ingen effekt mot psykos får man då, men i USA ges Abilify som tillägg till antidepressiva för att få starkare antidepressiv effekt. Då har man ingen psykos och några negativa effekter har inte märkts.
Mer
6 år 9 månader sedan #954544 av Inwatto
Abilify har en dämpande och stabiliserande effekt på humöret förutom den antipsykotiska förmågan. Om man får skador av A, så får man det vid första injektionen. Sedan händer inget. Därför vill jag rekommendera att du låter hjärnan få gott om tid på sig att ställa om sig till att klara sig utan medicin. Ha inte bråttom med att sluta! Du får leva en tid med att vara lite dämpad jämfört med hur snabbtänkt och smart du var innan. Sedan kommer åtminstone en del av det tillbaka. Tyvärr blir man ju långsammare och dummare med tiden...

Har 5 mg Abilify själv, och har haft korta medicinuppehåll på max 5 dagar och märkt att jag lättare löser korsord, eller ja, får fler lösningsförslag av hjärnan då jag har som lägst koncentration av Abilify i systemet. Dock blir jag sjuk igen om jag inte tar medicinen. Den bakomliggande sjukdomen tar ut sin rätt.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
6 år 9 månader sedan #954548 av Geta
Det är psykosen som ställer till det i hjärnan först och främst.
Mer
6 år 9 månader sedan #954549 av Admin1
Antipsykotika används inte bara vid psykoser utan mot annat också, som tillägg till antidepressiva, mot aggressivitet vid autism och olika ångesttillstånd, där vanlig medicinering inte ger effekt. Det är psykosen som är farlig och som kan ge handikapp. De som har bara haft en psykos i livet har nästan normala liv trots att de hela tiden använt antipsykotika.