Blir hjärnan återställd efter slutat med Abilify?

Mer
6 år 9 månader sedan #954665 av Gardenia
Tack för alla svar och för informationen!
Mer
6 år 9 månader sedan #954673 av Gardenia
Har ju hittills bara fått tre injektioner, undrar om jag bör vara orolig över hur Abilify blockerat dopaminreceptorerna i min hjärna? Är orolig ifall mina dopaminreceptorer kan ha skadats/förslappats på något sätt.
Mer
6 år 9 månader sedan #954677 av Geta
Nissegossen har fått antipsykotika via injektioner sedan 1974. Om jag minns rätt. I början var det hästdoser. Han är fortfarande på banan.
Mer
6 år 9 månader sedan #954686 av Admin1

Richard skrev: Jag har gjort en CT-scanning innan jag började med Haldol. Kan man begära en ny nu efter de 15 åren, för att se om ens hjärna har krympt?

Jag har för mig att det är bara schizofreni där hjärnvolymen minskar något av gamla antipsykotika. Nyare antipsykotika har motsatt effekt och minskar nervcellsdöd, så den blir lägre än hos en normal person. Det finns inga negativa effekter kopplade till minskad hjärnvolym av gamla antipsykotika, så att riskerna är oklara.
Mer
6 år 9 månader sedan #954690 av Admin1

Gardenia skrev: Har ju hittills bara fått tre injektioner, undrar om jag bör vara orolig över hur Abilify blockerat dopaminreceptorerna i min hjärna? Är orolig ifall mina dopaminreceptorer kan ha skadats/förslappats på något sätt.

Dopaminreceptorerna skadas inte av Abilify, men kanske kan bli fler efter en tid. Men när du slutar med Abilify normaliseras receptorantalet eftersom blockeringen upphört. Många andra läkemedel blockerar receptorer och inga skadliga effekter har funnits där. Det som kan skada dig är psykoser, som kan ge förlust av hjärnceller och nedsatt funktionsförmåga. Psykoser kan göra att effekten av antipsykotika upphör och då blir du 3-10 gånger sjukare med täta inläggningar. Det är det du skall oroa dig för -psykoser, som kan handikappa dig, så du inte klarar dig själv utan hamnar på gruppboende.
Mer
6 år 9 månader sedan #955468 av Undrande

Admin1 skrev: Jag har för mig att det är bara schizofreni där hjärnvolymen minskar något av gamla antipsykotika. Nyare antipsykotika har motsatt effekt och minskar nervcellsdöd, så den blir lägre än hos en normal person. Det finns inga negativa effekter kopplade till minskad hjärnvolym av gamla antipsykotika, så att riskerna är oklara.

Borde då inte det tillsättas i dricksvattnet? Ges till alla dementa och utvecklingsstörda? Etc...