Schizofrenidiagnos - sjukdomsinsikt m.m

Mer
9 år 1 månad sedan #729361 av koi
Jag har haft samma läkare sen 2005. Jag är jättenöjd med henne. Hon kan allt om mig.
Mer
9 år 1 månad sedan #729393 av Nissegossen
På senare tid har jag haft flera, ingen kontinuitet alls. För ca 2 år sedan hade jag en läkare som blev chef på Mölndals sjukhus för slutenvården för Östra Göteborg och honom har jag haft sedan innan millennieskiftet på 90-talet. Eftersom jag har haft sjukdomen nu i 41 år, kommer jag inte ens ihåg alla psykiatriker jag haft.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 1 månad sedan #729396 av Geta
Hade faktiskt samma läkare under 8 år på 80-talet.
Mer
9 år 1 månad sedan #729436 av Admin1

Zyprexahäxa skrev: Har precis fått diagnosen jag också och försöker hantera det och det är inte det lättaste får jag säja.Haft psykoser ofta och vetat innerst inne då man läser på men att få det svart på vitt är ju lite annat . ..... Nere i mörkret just nu ,det är tungt.


Nyinsjuknade brukar få bra effekt av antipsykotika och Abilify med låg viktökning är oftast bäst. Viktigt att inte avbryta medicineringen själv för då blir det garanterat psykos och tvångsvård. Sedan var 6:e psykos leder till förlorad effekt av antipsykotika.

Viktigt att du får följande kurser av psykiatrin:
Sjukdomshantering
Familjeutbildning
Familjeintervention (om du har problem med dina föräldrar)

Läs gärna Viskas självhjälpsbok för kunskap om schizofreni minskar symptom:

www.viska.se/index.php/sjaelvhjaelpsbok
Mer
9 år 1 månad sedan #729488 av Nissegossen
Bara för att du anser dig klarat dig, gör inte de flesta det, utan får en psykos igen som ett brev på posten.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 1 månad sedan #729494 av lärjungenMatteus
Men jag säger: Älska era fiender! Be för dem som förföljer er!