Schizofrenidiagnos - sjukdomsinsikt m.m

Mer
9 år 1 månad sedan #724284 av Geta
Det var delvis en lättnad, när jag fick diagnosen schizofreni. Då kunde jag minska på mina ambitioner.
Mer
9 år 1 månad sedan #724318 av Admin1
Vissa anser vanföreställningssyndrom som en lindrigare form av schizofreni, så skillnaden är inte så stor. Själv insåg jag själv att jag hade schizofreni ganska direkt, så jag frågade aldrig om diagnosen. När man får en schizofrenidiagnos får man ofta depression, så försök få antidepressiva om du känner dig deprimerad.
Mer
9 år 1 månad sedan #724610 av Psyfeatures
Min sjukdomsinsikt sviktar konstant... Det är inte lätt att acceptera att man är svårt sjuk.
Mer
9 år 1 månad sedan #724611 av Geta
Nej, det är det inte. Kanske att det är bra med en viss livslögn.
Just nu i Vetandets värld i P1, var det en psykolog som sa att
det kan vara bra att tro att man är bättre än vad man är.
Mer
9 år 1 månad sedan #724613 av Amandara
Jag har numer hyfsad sjukdomsinsikt vill jag tro men blir jag allvarligt sjuk igen kan den mycket väl ryka. Jag har läst på rätt mycket om psykiatri även om jag inte kommer ihåg något så finns det väl i det undermedvetna och så hänger jag en del på Viska. ...
Mer
9 år 1 månad sedan #724676 av Nissegossen
Well, något liknande som Admin, förstod att jag måste gå till psykiatrin med problemet, men det var primärt för att få något att sova på. Led av svår sömnbrist pga mitt jobb, med rullande treskift och bytte tider varje vecka. När jag kom in hade jag börjat få hallisar och när läkaren lade in mig på avd, blommade hela skiten ut och det blev djävligt.

Det är i dagarna 41 år sedan och jag hade sjukdomsinsikt från början och en medpatient frågade mig efter 3 mån vad jag trodde jag hade för diagnos. Schizofreni sade jag och jag var den förste att säga det och hon som var lärarinna för en småskoleklass rös och såg inte glad ut. Hon hade förövrigt tapetserat sitt rum med teckningar från barnen. Hon var vad man då kallade det manodepressiv. Efter 6 mån fick jag diagnosen Schizofreni syndrom, vilket är när man ser olika tecken på Schizofreni. Numera står det nog Paranoid Schizofreni i journalen.

Jag bodde ihop med en tjej i 13 år och mitt villkor för det var att hon och jag inte skaffade barn tillsammans då hon också har en psykiatrisk diagnos. Den ligger i släkten hos tidigare generationer och jag vill inte sätta ett barn till världen med samma helvete som jag haft med Schizofreni.

Vi skaffade hund istället och han är djupt saknad.

Annars en kvinna som har redan tillverkade barn, är ytterst välkommen! Med barnen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum